Vincerò! – Seger för Piotr Beczala

“Vincero!”
Tenor: Piotr Beczala

Orquestra de la Comunitat Valenciana
Dirigent: Marco Boemi
Pentatone PTC5186733 [1 CD]
5 out of 6 stars

Piotr Beczala anses som en av dagens främsta lyrisk-dramatiska tenorer. Hans kombination av lyrisk lätthet, musikalisk frasering, vokal skönhet och viss dramatisk styrka är imponerande, vilket han också visar med det nya ariaalbumet Vincerò!.

Nu, vid 53 års ålder, vill denne polske tenor visa att han tar ett nytt steg i sin karriär – från de mer lyriska partier som han sjungit i decennier till de vokalt något tyngre veristiska rollerna – värt att nämna är dock att ha redan med stor framgång sjungit Lohengrin i Dresden och Bayreuth. Hans beslut att långsamt växa in i denna repertoar är ganska sällsynt idag när motsatsen ofta är fallet – det vill säga när sångare alltför tidigt tar sig an roller som rösten inte riktigt klarar av  – ingen nämnd, ingen glömd.

Vincerò! inleds med Cavaradossis två arior ur Puccinis Tosca. Det är för övrigt en roll som Piotr Beczala för första gången sjöng på scen på Wiener Staatsoper så sent som i februari 2019. Publiken lär ha varit i extas och E lucevan le stelle (Sången till livet) fick bisseras vid en av föreställningarna. På CD:n får vi höra en ljuvt romantisk Recondita armonia och en gripande E lucevan le stelle.

Albumet innehåller ett brett tvärsnitt av veristiska tenorarior – även om den kanske mest kända Che gelida manina ur La Bohème saknas i detta urval, Puccini representeras dessutom av Manon Lescaut med en perfekt framförd Donna non vidi mai och en lyrisk tolkning av Dick Johnsons aria Ch’ella mi creda libero e lontano ur La fanciulla del West. Mer sällsynt och en av denna CD:s bästa spår är den stora tenorarian Orgia, chimera dall´occhio vitreo ur Puccinis ungdomsverk Edgar. CD:n avslutas – naturligtvis – med Nessun dorma och det är en mer lyrisk tolkning fylld av nattlig skönhet och dramatisk väntan.

I tyngre roller som Turrido (Cavalleria rusticana) och Canio (Pagliacci) är man kanske mer van att höra tenorröster med barytonal karaktär, men Piotr Beczala kompenserar bristande tyngd med musikalisk inlevelse och dramatisk trovärdighet.

Giordano representeras av två arior ur Andrea Chenier; Come un bel di maggio och Un di all’azzuro spazio och fram för allt Amor ti vieta ur Feodora – vackrare än så blir det nog inte. Även Orquestra de la Comunitat Valenciana under ledning av Marco Boerni lyfter mycket väl fram den smäktande skönheten i dessa arior, liksom i de övriga på denna utmärkta CD. Köp!

Rolf Eriksson

image_pdfimage_print