Veckans tips – 52

Neujahrskonzert in Wien 1987
Deutsche Grammophon 0289 477 6336 9 [1 CD]

Foto © Deutsche Grammophon

När vi precis har smält julmaten är det kanske dags för att lyfta champagneglaset och ta sig an nyårsbufféen? Och vad kan efter nyårsaftonens alla njutningar sedan vara bättre än att behagligt luta sig tillbaka i tv-soffan och inleda det nya året med att avlyssna den årliga nyårskonserten från Wien som för första gången dirigeras av tysken Christian Thielemann?

Willi Boskovsky gjorde den här konserten berömd för tv-publiken under flera decennier (1955-1979), även om det var Clemens Krauss som från 1939 såg till att det blev en årlig tradition för Wiener Philharmoniker att på nyåret hylla de wienska valserna och polkorna. Fokus på repertoaren har legat på familjen Strauss’ musik, med kompositörer som Johann den äldre, Johann den yngre, Eduard och Josef. Genom åren har det också förekommit musik av Joseph Lanner, Franz von Suppé, Otto Nicolai, Carl-Michael Zierer, Josef Hellmesberger m.fl. på programmet. I sällsynta fall i samband med kompositörsjubiléer så har till och med verk av Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart och Richard Strauss klingat i Musikvereins gyllene och blomsterprydda sal.

Sedan 1987 har orkestern själv valt att låta nyårskonserten alternera mellan ett antal av världens ledande dirigenter. Även om den fortfarande har höga publiksiffror världen över, så har på senare år mycket av dess charm försvunnit. Flera av dagens dirigenter saknar den riktiga idiomatiska känslan för familjen Strauss´ livsbejakande, men också ibland vemodiga musik, så den rätta känslan vill inte infinna sig, åtminstone inte hos mig. Annat var det förr, när Boskovsky, Herbert von Karajan eller Carlos Kleiber stod vid pulten.

Den bästa nyårskonserten som jag har hört, och jag har avnjutit samtliga sen slutet på 1970-talet, är den med just Karajan från 1987. Det är den enda nyårskonsert från Wien som han gav, även om han hade en lång erfarenhet av wienermusiken. Den repertoaren spelade han om och om igen in på skiva på EMI, Decca och DG. Dessutom gjorde han två kompletta inspelningar av Johann Strauss d.y:s operett Läderlappen samt en av Franz Lehárs Glada änkan, så nog hade Karajan ett djupt intresse för även den här typen av musik.

Karajan var dessutom svårt märkt av sjukdom när han gav den här konserten på årets första dag 1987. Trots det blev den en nystart för honom och bidrog till att han orkade fortsätta karriären några år fram till sin död den 16 juli 1989. Sällan har väl Wiener Philharmoniker spelat wienermusik så passionerat och känsligt som de gör här under denne berömde österrikiske maestros ledning. Valserna har också ett stänk av sorg som varar kvar i ens minne. Även om det är underhållningsmusik vi lyssnar till, känns det som om orkestern spelar på liv och död. För första gången deltog också en kvinnlig solist i konserten, den amerikanska sopranen Kathleen Battle som gör en sensuell och minnesvärd tolkning av Frühlingsstimmen.
Är det endast en skiva med wienermusik som du vill ha i din skivsamling, då är det den här du bör införskaffa.

Per Nylén

Neujahrskonzert in Wien 1987
Wiener Philharmoniker
Dirigent: Herbert von Karajan
Sopran: Kathleen Battle

CAPRICCIO ger varje vecka ett tips på en riktigt bra inspelning att lyssna på. Det kan vara någon av de berömda inspelningarna, men det kan lika gärna vara en mindre känd inspelning som har hamnat i skuggan och behöver lyftas fram. Vi kommer att rekommendera såväl äldre inspelningar som purfärska tolkningar som har bidragit med något nytt.