Skivtips

Francis Poulenc, Complete Chamber Music
Hyperion 3457117255 [2 CD]

Foto © Hyperion

Fransmannen Francis Poulencs (1899-1963) kammarmusik är något alldeles extra och den som ännu inte stiftat bekantskap med den är bara att gratulera till vad som väntar. Personligen tycker jag att den är bland det charmigaste, men även mest melankoliska i musikväg i det mindre formatet som går att tänka sig.

Poulencs kammarmusikverk följer honom som en röd tråd livet igenom, från den Stravinskijinspirerade sonaten för två klarinetter 1918, till den uttrycksfulla, nästan lite fräcka men samtidigt så sorgsna sonaten för klarinett och piano, komponerad året innan kompositören gick ur tiden.

De flesta verken är komponerade för piano och blåsinstrument i olika kombinationer. Den virvlande sextetten för piano, flöjt, oboe, klarinett, fagott och valthorn (1932/1939) är en läckerbit som typiskt nog för sin upphovsman också innehåller inte så lite melankoliska tongångar. Även den lyriska trion för piano, oboe och fagott (1926), med dess sprudlande sista sats, är så uppiggande att man som lyssnare omedelbart frestas att höra den på nytt. Poulencs sonater för piano med andra instrument som violin, cello, flöjt och oboe är också alla ytterst hörvärda. De blev något kärvare i klangen ju senare i tonsättarens liv de tillkom, men Poulencs begåvning för att skapa melodier i Charles Gounods anda kvarstår likafullt.

The Nash Ensemble framför samtliga dessa verk med briljans, humor och värme. En bättre samlad överblick över Poulencs kammarmusik går knappast att hitta.

Per Nylén

Poulenc: Den kompletta kammarmusiken
The Nash Ensemble
Piano: Ian Brown


CAPRICCIO ger varje vecka ett tips på en riktigt bra inspelning att lyssna på. Det kan vara någon av de berömda inspelningarna, men det kan lika gärna vara en mindre känd inspelning som har hamnat i skuggan och behöver lyftas fram. Vi kommer att rekommendera såväl äldre inspelningar som purfärska tolkningar som har bidragit med något nytt.