Veckans tips – 3

Giacomo Puccini: La Bohème
Decca  421049 [2 CD]

Foto © Decca

Giacomo Puccinis opera La Bohème spelas ständigt världen över och går just nu också på Kungliga operan i Stockholm. Publiken verkar aldrig tröttna på den tragiska kärlekshistorien mellan Rodolfo och Mimi i ett vintrigt Paris vid förra sekelskiftet. En klassiker som lika ofta har förevigats på skiva i ett flertal berömda inspelningar med många av de stora sångarna i den italienska repertoaren.

En inspelning som många kritiker och operaälskare länge haft som referens är Thomas Beechams tolkning på EMI från 1956 med Victoria de Los Angeles och Jussi Björling i huvudrollerna. En annan höjdpunkt i Puccinidiskografin är Tullio Serafins inspelning från 1959 på Decca med Renata Tebaldi och Carlo Bergonzi som uttolkare av det älskande paret. Den som sammantaget kanske ändå är den allra bästa, och för mig klara förstahandsrekommendationen, är Herbert von Karajans version på Decca från 1972 med Luciano Pavarotti och Mirella Freni. Deccas nya remastrade utgåva erbjuder också ett magnifikt ljud och flera intressanta artiklar om de medverkande.

Pavarotti har nog aldrig varit mer imponerande på skiva än här och ger ett livfullt, passionerat porträtt av den unge poeten. Vokalt tar han ut svängarna maximalt i en tolkning som ger mig gåshud vid ett flertal tillfällen. Rodolfo var också en av de roller som Pavarotti gestaltade mest frekvent, ofta tillsammans med just Mirella Freni. Även Frenis insats här är svår att överträffa, all vokal skönhet till trots så är hennes största förtjänst att hon gör Mimi till en verklig människa, inte bara en klichéfigur. Även övriga roller är sällsynt lyxbesatta och lyssnarna får avnjuta en rad av dåtidens stora artister som Rolando Panerai, Nicolai Ghiaurov och Elizabeth Harwood.

Inspelningens stora förtjänst ligger också i det briljanta orkesterspelet från Berliner Philharmoniker under Karajans ledning. Den österrikiske maestron hade en förkärlek för Puccinis operor och framförde regelbundet flera av dem under sin långa karriär. Vad är då Karajans styrka som Puccinidirigent? Framför allt skulle jag vilja säga hans förmåga att lyfta fram de små detaljerna i partituret, som i inledningen på den tredje akten där orkestern stämningsfullt fångar den parisiska vintermiljön. Det skimrade alltid lite extra om orkesterklangen när Karajan framförde denne italienske kompositör, och det fanns en alldeles särskild värme och sensualism i stråkarna. Kraften i denna tolkning av Bohème är också påfallande, och då närmast i andra akten som här blir till en spektakulär höjdpunkt med smattrande trumpeter som bidrar till festyran.

Allra bäst är operans slutscen där Berliner Philharmonikers stråksektion ömsint ledsagar Mimi på hennes dödsbädd.

Per Nylén

Giacomo Puccini: La Bohème
Berliner Philharmoniker
Dirigent: Herbert von Karajan
Mimi: Mirella Freni
Rodolfo: Luciano Pavarotti
Musetta: Elizabeth Harwood
Marcello: Rolando Panerai
Colline: Nicolai Ghiaurov
Schaunard: Gianni Maffeo

CAPRICCIO ger varje vecka ett tips på en riktigt bra inspelning att lyssna på. Det kan vara någon av de berömda inspelningarna, men det kan lika gärna vara en mindre känd inspelning som har hamnat i skuggan och behöver lyftas fram. Vi kommer att rekommendera såväl äldre inspelningar som purfärska tolkningar som har bidragit med något nytt.