Du visar för närvarande Välkomponerat program från Norrköpings Symfoniorkester
Giedré Slekyté © Jan-Olav Wedin

Välkomponerat program från Norrköpings Symfoniorkester

Konserthuset, Stockholm, 28 februari 2019

Molly Kien: Pyramid
Johannes Brahms: Konsert för violin, cello & orkester
Ingvar Lidholm: Toccata e canto
Igor Stravinskij: Symfoni i C

Norrköpings Symfoniorkester (SON)
Dirigent: Giedré Slekyté
Violin: Johan Dalene
Cello: Torleif Thedéen


Det är alltid intressant med gästspelande orkestrar och att då kunna jämföra deras klangideal och repertoarval med det vanliga utbudet i hemstaden. Här kommer Norrköpings Symfoniorkester lastad med två svenska verk, en solokonsert och en 1900-talsklassiker. Dessa val av verk som såg lite spretiga ut på papperet visade sig fungera alldeles utmärkt i salen. Först ut var Molly Kiens verk Pyramid som är inspirerat av en målning av Hilma af Klint. Under det ungefär tio minuter långa stycket hann jag få lite tid över för att fundera på hennes tolkning av målningen – som jag ser det så handlar det om själens resa från det materiella till det andliga.

Sedan var det dags för Norrköpingssonen Johan Dalene att briljera i Johannes Brahms dubbelkonsert tillsammans med en av Sveriges mest renommerade cellister Torleif Thedéen, numera spelande på en Guadagnini-cello, tidigare tillhörande Mstislav Rostropovitj. Det blev ett ömsint sammusicerande på hög nivå mellan den äldre och hans yngre kollega. Johan Dalene föddes visserligen så sent som 2000, men han har redan hunnit med en hel del på sin meritlista.

Norrköpings Symfoniorkester presterade denna kväll genomgående ett gediget spel och ett varsamt ackompanjemang under sin dirigent Giedré Slekyté. Det verkade i början av konserten som om orkestern inte var bekväm  med klangen i lokalen, lite vassa brassinstrument mot glesa stråkar, men allt samlades eftersom i Brahms orkestersats till ett fylligare sound.

Efter pausen blev det musik från 1940-talet, Ingvar Lidholms Toccata e Canto samt Symfoni i C av Igor Stravinskij. Den litauiska dirigenten Giedré Slekyté hade utstrålning och med övertygelse samt gediget hantverk fick hon Lidholm att klinga tydlig  i sin struktur. I hennes tolkning av Stravinskij gavs dessutom orkesterns solister gott om plats att briljera.

Evabritt Selén

image_pdf