Ur-Boris från Göteborg

Modest Mussorgskij: Boris Godunov
Göteborgs Symfoniker
Göteborgsoperans kör
Dirigent: Kent Nagano
BIS BIS2320 [2 CD]

5 out of 6 stars

Mussorgskijs opera om den maktlystne Boris Godunov, som likt en rysk motsvarighet till Shakespeares Macbeth, är beredd att gå över lik för att komma till makten är ständigt aktuell på operascenerna. Genom att döda tronarvingen Dmitrij går han under av samvetskval över sina handlingar.

Förr var det i första hand Nikolaj Rimskij-Korsakovs omorkestrerade version som brukade spelas, men numera är det emellertid kompositörens egen orkestrering som brukar användas och då i första hand dennes reviderade version. På senare år har det dock blivit allt vanligare att även framföra originalet, Ur-Boris som det brukar kallas för. Kent Nagano har nu spelat in Ur-Boris i Göteborg, gjord live i mars 2017, på skivbolaget BIS.

En jämförelse mellan Mussorgskijs båda olika versioner, visar på stora skillnader och den senare utformningen är en dryg timme längre än den första. I Ur-Boris – där det nästan bara är manliga roller – avslutas operan dessutom med Boris död till skillnad från den senare versionen.

Ur-Boris visar verkligen på originaliteten i Mussorgskijs skapelse och tonspråket är råare och mer avskalat än i senare versioner (inte minst om man jämför med Rimskij-Korsakovs senare överdådigt lyxiga orkestrering). Den berömda kröningsscenen får här något kusligt – nästan hallucinatoriskt över sig – med de dova klockorna och kraftfulla körerna.

Kent Nagano behärskar kompositörens ryskt, folkmusikaliskt färgade stil och lyfter suggestivt fram det dystra och nakna i tonspråket. Göteborgsoperans kör imponerar också genomgående med kraftfull och glansfull sång i en imponerande BIS-produktion, där samtliga detaljer hörs med en imponerande dynamik.

De flesta sångarna har en lång internationell erfarenhet av att sjunga sina roller. Den ukrainske basenAlexander Tsymbalyuk har en magnifikt tung röst som man förknippar en tolkning av den plågade huvudpersonen Boris med, men han har också smidighet, höjd och värme i sin stämma. Finländaren Mika Kares Pimen är vokalt närmast perfekt, med kraft och intensitet i rösten. Maxim Paster som Shuiskij och Sergej Skorokhodov – Grigorij – gestaltar även de idiomatiskt och kraftfullt engagerat sina båda roller.

Oavsett vilken version du föredrar, så bör du ge Naganos Ur-Boris en chans, en välsjungen och välspelad inspelning från Göteborg i lyxigt toppljud.

Per Nylén