Philippe Herreweghe. Foto: Michiel Hendryck

Transparent och fullödig Bach i Zürich

Tonhalle, Zürich, 16 april, 2022

Johann Sebastian Bach: Matteuspassionen

För de flesta musikälskarna är Johann Sebastian Bachs Matteuspassion det självklara musikvalet i påsk. Trots verkets uppskattning idag, det framfördes för första gången i Thomaskyrkan i Leipzig långfredagen 1727 ,så tog det väldigt lång tid innan det blev en etablerad klassiker.

Runtom i den kristna världen spelas Matteuspassionen främst på långfredagen, men i Zürichs nyrenoverade Tonhalle tog  man på påskaftonen emot den belgiske Bachspecialisten Philippe Herreweghe och hans Collegium Vocale Gent som har varit på turné för att framföra just Matteuspassionen.

Herreweghe ger verket ett sublimt och stilfullt framförande där han visar ett otroligt engagemang och leder kör och orkester i en helgjuten, sammanhållen tolkning utan minsta avkall på transparens och detaljrikedom. Personligen föredrar jag i flesta fall moderna instrument men Collegium Vocale Gent, som spelar med tidstrogna instrument, skapar en sådan egendomlig, jordnära och levande klang så jag hade knappast kunnat tänka mig något bättre i efterhand.

Solisterna i detta framförande levererar genomgående bra insatser utan att någon sticker ut från mängden. Om jag dock skulle lyfta en speciell insats så skulle det i så vara Reinoud van Mechelen som ger Evangelistens recitativ mycket dramatik och visar en enorm deklamatorisk förmåga. Men Matteuspassionen är ju egentligen inget verk för stjärnor att glänsa i och därmed är samtliga inblandade lika viktiga i detta suveräna framförande av Bachs monumentala verk.

Yehya Alazem

Musikalisk ledning: Philippe Herreweghe
Collegium Vocale Gent

Medverkande: Reinoud van Mechelen, Konstantin Krimmel, Dorothee Mields, Grace Davidson, Tim Mead, James Hall, Samuel Boden, Guy Cutting, Peter Kooij, Tobias Berndt, Philipp Kaven, Tobias Berndt, Chiyuki Okamura, Magdalena Podkoscielna

image_pdfimage_print