Storflopp i skimrande vacker opera

Erich Wolfgang Korngold: Violanta
Medverkande: Annemarie Kremer (Violanta), Michael Kupfer-Radecky (Simone Trovai), Norman Reinhardt (Alfonso), Peter Sonn (Giovanni Bracca), Soula Parassidis (Bice), Anna Maria Chiuri (Barbara)
Orchestra e Coro Teatro Regio Torino
Dirigent: Pinchas Steinberg
Dynamic CDS7876 [1 CD]
1 out of 6 stars

Erich Wolfgang Korngold skrev sina andra opera, enaktaren Violanta, som 17-åring och den uruppfördes samtidigt som hans första verk för scenen Der ring des Polykrates 1916 på Bayerische Staatsoper i München under ledning av Bruno Walter. Verket är typiskt för Korngolds högst egna musikaliska stil, sensuellt, skimrande, med en kraftfullt, böljande orkesterklang i Wagners och Strauss anda. Just den melodisötman som är så speciell för kompositören, ligger ganska nära Puccini i tonen.

Violanta, som utspelar sig i Venedig på 1600-talet, låg bra i tiden när den kom, eftersom det i allra högsta grad var inne med den här typen av passionerade relationsdraman på de tyska operascenerna, t.ex. av Schreker och Zemlinsky. Den sistnämnde tonsättarens opera En florentisk tragedi liknar Korngolds verk, både till innehåll och till det nästan överhettade, expressionistiska tonspråket, även om Zemlinskys forne elev kanske har ett lite lättare, mer melodiskt anslag.

Violanta är ett triangeldrama, där erotik, kärlek och hat är tätt kopplade till varandra. Violanta vill hämnas sin syster som begick självmord efter en olycklig kärleksaffär med Alfonso. Hon har lyckats övertyga Alfonso om en date på tu man hand och nu övertalar också Violanta sin man  – Simone – att döda Alfonso. Violanta åtrår dock i hemlighet Alfonso och när de träffas tar hennes passion för honom överhanden över hämndbegäret. Hon offrar sitt liv för att skydda Alfonso när Simone stormar in för att döda honom.

Violanta har tidigare spelats in på skiva av Marek Janowski på Sony med Münchner Rundfunkorchester, där Eva Marton, Siegfried Jersusalem och Walter Berry gör huvudrollerna, en klassisk inspelning för de flesta Korngoldentusiaster och som har funnits tillgänglig länge. I början på 2020 framförde Orchestra e Coro Teatro Regio Torino denna sällsynta opera live på scenen och den inspelningen finns nu tillgänglig på cd, dvd och blu-ray på skivbolaget Dynamic.

Naturligtvis är det positivt att den här läckerbiten till opera framförs igen och dessutom spelas in. Sorgligt nog är dock kvaliteten på cd-utgåvan som jag lyssnat på av rätt låg kvalitet, när det gäller ljud, sångare och orkesterspel. Ironiskt nog med tanke på skivbolagets namn så är inspelningskvaliteten så långt ifrån något dynamiskt man kan tänka sig, det finns ingen rymd i ljudet för varken musiker eller sångare att expandera i.

Rent vokalt bjuds vi som lyssnare inte på någon större fröjd heller. Som Violanta hörs den holländska sopranen Annemarie Kremer som visserligen besitter en kraftfull röst, men i ännu grad har en ostadig stämma som spolierar det mesta av den vokala njutningen. Hon är hela tiden så osäker sä även om hon ibland träffar rätt på höjden så har resan dit varit minst sagt svajig. Barytonen Michael Kupfer-Radecky övertygar inte heller som Violantas make Simone – rösten är ansträngd och sliten. Den enda ljuspunkten vokalt är tenoren Norman Reinhardt som har en vacker lyrisk tenor och övertygande gestaltar Alfonso, även om han får kämpa sig upp mot höjdtonerna.

Orkestern verkar inte känna sig särskilt hemma i Korngolds klangvärld utan den låter oftast torr, prosaisk och ganska oinspirerad. Man längtar oftast förgäves efter det där magiska, sensuella skimret som är så speciellt för denne kompositör. Dirigenten Pinchas Steinberg, som tidigare har gjort flera fina operainspelningar på cd, t.ex. av Massenets Chérubin, lyckas tyvärr inte frammana alla starka känslor som ryms i denna märkliga opera, skriven av en tonåring.

Hade inte Janowskis förträffliga inspelning från München funnits tillgänglig, så hade naturligtvis den här utgåvan från Turin var intressant att köpa, men i nuläget är det omöjligt att rekommendera den på cd i alla fall med tanke på alla brister den har.

Per Nylén

image_pdfimage_print