Sensuell Salome från Stockholmsoperan

Richard Strauss: Salome
Medverkande: Laila Andersson-Palme, Ragnar Ulfung, Barbro Ericson, Curt Appelgren
Kungliga Hovkapellet
Dirigent: Berislav Klobučar
Sterling Records CDA1843 [2 CD]
4 out of 6 stars

I oktober släppte skivbolaget Sterling Records en liveupptagning av Strauss Salome från Kungliga Operan 1990 med Laila Andersson-Palme i titelrollen. Laila var till en början hög koloratursopran och debuterade på Kungliga Operan redan 1964 som Susanna i Mozarts Figaros bröllop. Hennes mångfacetterade röst gav henne möjlighet att med tiden bredda repertoaren och under karriären, fram till pensioneringen 1996, sjöng hon allt från Nattens Drottning i Trollflöjten till Brünnhilde i Götterdämmerung och titelrollen i Elektra. Salome kom att bli en av hennes paradroller och hon sjöng rollen hela 23 gånger i Stockholm och 55 gånger utomlands, inklusive i Wien, Rio de Janeiro, New York och Montréal.

På frågan om den perfekta Salome ska Strauss ha svarat “en 16-åring med Isolderöst”, och på något sätt så känns Laila Andersson som ett utmärkt val för denna kombination. Hon hade visserligen ingen alltför dramatiskt tung röst som Birgit Nilsson eller Inge Borkh, men ändå – som det låter på denna inspelning – tillräckligt kraftfull och penetrerande, och med en fyllig och otroligt nyansrik klang. Det är mycket som imponerar i Lailas Salome; tolkningen är sensuell och erotisk, men samtidigt också furiös utan att vara vulgär. Det enda som man möjligtvis skulle kunna sakna är lite aggressivare attacker på höjden mot slutet av operan.

De övriga sångarna på inspelningen; Ragnar Ulfung (Herodes), Barbro Ericson (Herodias) och Curt Appelgren är alla övertygande och bidrar till ett laddat musikaliskt scendrama. Hovkapellet levererar under den Strauss-rutinerade Berislav Klobučar ett skimrande, transparent orkesterspel med suveräna individuella prestationen. Klobučar har en mycket fin känsla för detaljer och låter verkligen varje instrument klinga ut ordentligt, även om man ibland önskar sig en lite tätare orkesterklang som möjligen skulle ha kunnat ge tolkningen en behövlig sista dramatisk växel.

Ljudmässigt har denna utgåva, likt många andra liveupptagningar, brister beträffande dynamik och balans mellan sångare och orkester som gör att den inte riktigt kan mäta sig med de allra bästa Salome-inspelningarna på marknaden. Detta till trots så är den såväl av konstnärliga som historiska skäl ett viktigt tillskott i varje Salome-samling.

Yehya Alazem

image_pdfimage_print