Recensionssvep med nya inspelningar

Hector Berlioz – The Complete Works
Warner 9029561444 [27 CD]
5 out of 6 stars

Även om det har funnits ambitiösa Berliozprojekt tidigare på skiva, inte minst från dirigenten Colin Davis på Philips, så är ändå den här utgåvan från Warner rätt ovanlig, eftersom den innehåller kompositörens kompletta verk, däribland några kompositioner som tidigare aldrig har spelats in.

Warner har en rik inspelningstradition när det gäller Hector Berlioz musik på sina olika bolag, gamla EMI, Erato och Virgin Classics. Till den här utgåvan har bolaget tagit fram många klassiker från arkiven, men också ett flertal nyare från senare år. När det gäller de större orkesterverken är konkurrensen hård, men flera av de inspelningar som här har valts tillhör toppskiktet som Jean Martinsons tolkning av Symphonie fantastique och Leonard Bernsteins version av Harold en italie,  även om Riccardo Mutis lite torra framförande av Roméo et Juliette inte är något förstahandsval.

När det gäller kompositörens tre operor, Béatrice et Bénédict, Benvenuto Cellini och Trojanerna går det knappt att tänka sig bättre inspelningar. John Nelsons tolkningar är idiomatiska med oftast lysande sångare i huvudrollerna, inte minst Joyce DiDonatos spektakulära Dido i det sistnämnda verket. Tolkningar som helt och hållet kan matcha Colin Davis tidigare klassiska versioner. Även John Nelsons passionerade tolkning av Te deum finns med utgåvan, en av de bästa inspelningar som gjorts av verket.

Boxen innehåller även en mängd ovanliga vokala verk som nästan aldrig spelas och förstås mer kända versioner av de större sångcyklerna som Janet Bakers klassiska inspelning av Les Nuits d’été med John Barbirolli.

Det finns ingen möjlighet att i detalj gå in på allt som ryms i den här boxen, men sammantaget är den ändå att rekommendera för den som intresserar för den här originelle och så betydande franske tonsättaren. Är det eventuellt så att du inte ännu har fått upp ögonen för honom, ja då är det bara att slå till. Allt dessutom samlat, snyggt förpackat, på 27 cd i en elegant box med förstklassig information.

Per Nylén

 

Messiaen: Le Tombeau de resplendissant, Les Offrandes oubliées, Un sourire, L’Ascension
Tonhalle-Orchester Zürich
Dirigent: Paavo Järvi
Alpha ALPHA548 [1 CD]
5 out of 6 stars

Den estniske dirigenten Paavo Järvi, synnerligen flitigt representerad på skiva, har precis tillträtt som chefsdirigent för anrika Tonhalle-Orchester Zürich och som första skiva har han valt – med ett verk undantaget – att göra ett program med tidiga verk av den franske kompositören Olivier Messiaen.

Järvi och orkestern har en fin känsla för den här musiken, de lyfter fram alla nyanser och lyckas fånga det suggestiva i kompositörens speciella, andligt mystiska tonspråk. Det är både briljant och otroligt vackert spelat med en närmast idealisk ljudbild. En bättre introduktion till denne kompositör kan du knappast få även om skivan kanske inte innehåller hans allra största verk för orkester.

Per Nylén

 

Rolf Martinsson – Into Eternity
Malmö Symfoniorkester
Dirigent: Paul Mägi
Sopran: Lisa Larsson
BIS BIS2323 [1 CD]
4 out of 6 stars

När man lyssnar till Rolf Martinssons musik så kommer man oundvikligen att börja fundera över frågan om musikens form och dess innehåll. Martinssons musik klingar senromatiskt med tydliga referenser till t.ex. Richard Strauss. Att musiken är skriven något decennium in på 2000-talet kan man faktiskt inte tro. Detta i sig är dock inget problem. Martinsson visar tydligt att människans tidlösa frågor inte behöver kläs i en modernistisk klangdräkt för att behandlas på ett relevant sätt.

Bäst fungerar Martinsons kompositionsteknik i orkestersångerna Ich denke Dein med texter av Goethe, Rilke och von Eichendorf. Martinsson drar sig inte för att ge sin egen version av Mondnacht som tonsatts av många före honom. De sångerna tillsammans med de två sångerna med text av Karin Boye (Into Eternity) är utan tvekan den här skivans stora behållning. Lisa Larsson gör musiken full rättvisa och Mägi ger en insiktsfull tolkning av orkesterpartituret.

När det gäller de rena orkesterstyckena är dessa skickligt orkestrerade med en mycket bred klangpalett och visst borde Opening Sounds fungera som en utmärkt inledning på en konsert. Paul Mägi och Malmö Symfoniorkester spelar engagerat och anmärkningsfritt. När all klangprakt klingat ut kan det emellertid kännas som om det blev lite för mycket av det goda och att det inte finns särskilt mycket att reflektera över. Jag kan dock rekommendera skivan för orkestersångerna med Lisa Larsson.

Staffan Sundkvist

 

Edward Elgar: Stråkkvartett & Pianokvintett
Brodskykvartetten
Piano: Martin Roscoe
Chandos CHAN10980 [1 CD]
5 out of 6 stars

Elgar är knappast mest berömd för sin kammarmusik men under ett par år i början av 1900-talet (1918 och 1919) tillkom de mycket fina verk som finns på den här skivan. Det är inte alltid “lättlyssnat” och den som är van vid Elgars svepande melodier kommer kanske inte att känna igen sig. Men det är musik full av känslor och energi. Brodskykvartetten tillsammans med Martin Roscoe fångar dessutom dramatiken i den här musiken på ett sätt jag inte hört tidigare. Det ger , utan tvivel, såväl kvartetten som kvintetten ytterligare en dimension.

Den som inte hört den här musiken tidigare kan tryggt skaffa den här inspelningen. Det finns andra inspelningar, om än inte många, och denna kan mycket väl vara ett förstahandsval. Den som redan har en eller flera andra inspelningar i hyllan kan också med fördel komplettera dessa med den här utgåvan eftersom den faktiskt med sin dramatik och energi tillför nya insikter. Rent tekniskt finns det mycket att beundra. Brodskykvartettens sampel är imponerande och Martin Roscoe smälter in perfekt i pianokvintetten. . Allt är skickligt framfört med passion och insikt. Man kan nästan höra hur mycket musikerna älskar den här musiken. Ett extra plus vill jag nog också ge ljudupptagningen som låter naturlig och levande. Här finns alltså det mesta man kan önska sig.

Staffan Sundkvist