Operakonst på högsta nivå

George Benjamin: Written on skin / Lessons in love and violence
Solister: Barbara Hannigan, Christopher Purves, Bejun Metha, Stéphane Degout, Gyula Orendt, Peter Hoare, Samuel Boden, Ocean Barrington-Cook m.fl.
Orchestra of the Royal Opera House
Dirigent: George Benjamin
Regi: Katie Mitchell
Opus Arte OA1125D [1 DVD] / OABD7199D [1 DVD]
5 out of 6 stars

Written on Skin med musik av George Benjamin och libretto av Martin Crimp blev en storartad framgång efter premiären i Aix-en-Provence 2012 och kom att sättas upp på flera scener i Europa, dels i originalversionen med regi av Katie Mitchell och scenografi av Vicki Mortimer, men även i andra uppsättningar. Båda upphovsmännen fortsatte sitt samarbete och 2018 var det urpremiär på Royal Opera House för Lessons in Love and Violence med samma regissör och scenograf och liksom i Written on Skin, med Barbara Hannigan i den kvinnliga huvudrollen. Nu har Opus Arte givit ut båda operorna.

Det är två mörka berättelser som ligger till grund för verken. Written om Skin är en av Bröderna Grimms sagor som handlar om den rike dominerande mannen som blir bedragen av sin hustru och som hämnd serverar henne älskarens hjärta till middag. Lessons in love and violence har historisk bakgrund från 1200-talet, om den engelske kungen Edward II. Denne lever i ett komplicerat förhållande med sin hustru Isabel och deras två barn samt sin älskare Piers Gaveston. När sedan kungen avsätter och förnedrar sin militäre rådgivare Mortimer sätter han igång en händelsekedja som leder till sin egen undergång.

Det här är två operakonstverk med mycket stor konstnärlig höjd i alla avseenden. Scenografin är välgjord, fyndig och mycket estetisk, librettona, eller snarare texterna (det uttryck Martin Crimp själv föredrar) är psykologiskt inträngande med både elegant och poetiskt språk och regin spännande och klar i helheten och rent utsökt i personernas agerande.

Musikaliskt skiljer sig de två verken åt. Written on Skin bär mycket tydliga spår av George Benjamins läromästare Olivier Messiaen, en blandning av tonalitet och atonalitet med referenser till kyrkotonarter och med särpräglad kolorit. I Lessons of Love and Violence har Benjamin odlat fram en mer personlig sparsmakad stil, illustrativ och nästan totalt bunden till skeendet. Det är ingen lättlyssnad musik, man tvingas verkligen koncentrera sig och helst höra den flera gånger för att kunna uppfatta alla nyanser och intelligenta detaljer.

Solisternas prestationer är mycket högklassiga. Barbara Hannigan skulpterar fram två fascinerande kvinnoporträtt, den unga nedtryckta kvinnan som håller fast vid sin kärlek och den starka intriganta drottning Isabel, som besegrar sin make och lierar sig med hans motståndare. Hennes röst är mer än perfekt i sin klangrikedom och hennes scenpersonlighet är utomordentlig.

I Written on Skin skapar Christopher Purves med välmodulerad baryton The Protector, en gestalt som passar in bland operalitteraturens ledande fähundar och Bejun Metha lånar sin något osäkra countertenor till den unge konstnären.

I Lessons in Love and Violence skapar Stéphane Degout som Kungen en minnesvärd gestalt som slits mellan sitt maktbegär och kärleken till älskaren och Peter Hoare som Mortimer skräckinjagande i all sin kraft. Framhållas bör också Ocean Barrington-Cooks uttrycksfullhet i den stumma rollen som dottern.

Det skrivs många operor även nuförtiden. De flesta av upplever en iscensättning, sedan försvinner de i Lethe för att i bästa fall fiskas upp av operaarkeologer efter åtskilliga år. Men de här två operorna av George Benjamin och Martin Crimp har alla förutsättningar att fastna på repertoaren och återuppföras i flera uppsättningar.

Lars-Erik Larsson

image_pdfimage_print