Foto © Naxos

Musikens seger över teaterspektakel i Haydns Skapelsen

Joseph Haydn: Die Schöpfung
Naxos NBD0080V [1 DVD]

4 out of 6 stars

Haydn komponerade sitt oratorium Skapelsen 1796-98, inspirerad av en festival i England där ensembler om 1000 musiker framförde Händels oratorier Messias och Israel i Egypten. Texten bygger på John Miltons Det förlorade paradiset och Bibeln och det första framförandet ägde rum vid en privat konsert i Wien 1798. Redan under Haydns livstid kom verket att spelas i hela Europa. 

Att framföra ett oratorium konsertant verkar idag inte räcka för en del regissörer som lockas av att plocka fram dramat i scenisk form. Ibland går det bra och vissa gånger skjuter man över målet. På den dvd med Skapelsen som ligger framför mig står det Barcelonabaserade teaterkollektivet La Fura dels Baus och dess regissör Carlus Padrissa för den sceniska utformningen. Solopartierna Gabriel/Eva, Raphael/Adam och Uriel sjungs av respektive Mari Eriksmoen (sopran), Daniel Schmutzhard (baryton) och Martin Mitterutzner (tenor) och dirigenten Laurence Equilbey leder den franska Insula Orchestra och kören Accentus. Det var La Fura dels Baus som stod bakom den gigantiska utomhusuppsättningen av Richard Strauss Elektra (med Ingela Brimberg i titelrollen) som tv-sändes när Umeå var kulturhuvudstad 2014.

I gruppens uppsättning av Haydns Skapelsen utgörs spelplatsen av en teater där det finns gott om utrymme att agera på. Padrissa fyller det sceniska rummet med stora ballonger och sångarna befinner sig ofta svävande i rummet. Änglarna Gabriel och Uriel har sagokostymer, medan “människorna” är mer vardagligt presenterade. Körmedlemmarna agerar med i uppsättningen och har digitala plattor som skiftar mellan att vara snöflingor till att tillhandahålla den notbild man sjunger utifrån.

Att hela tiden behöva analysera vad som sker tar bort fokus från den musikaliska helheten. Det är ju ändå så att det som presenteras på scenen bör vara klarlagt. Att bara sitta och lyssna på denna föreställning är omöjligt. På den tredje dagen då Gud skapar vatten visas en stor vattenfylld kub där en man simmar omkring under vattnet. Det ser obekvämt ut. Det är som om det inte finns tillit till musiken, vi hör ju i den vad som sker i handlingen. Allt det sceniska känns överarbetat. I slutscenen då Adam och Eva skapas gestaltas även detta i det vattenfyllda akvariet – med en slags sinnlig vattenbalett. Det är en märklig syn att se sångarna utsättas för detta. Kravlande ur vattenmassan börjar de dyblöta (dock i badlakan) sjunga. Men som de sjunger! Det är verkligen en storartad prestation, att efter att ha flugit med stålvajrar i luften och simmat runt i en vattenkub, förmå sig att samla ihop sina röstresurser och ge allt för musiken. Musikerna i Insula Orchestra, som spelar på historiska instrument, har spelglädje och ett driv som passar fint tillsammans med kören som varierar uttrycket och sjunger med en vårdad klang, allt beroende av situationen. Sammanfattningsvis ett starkt  musikaliskt framförande av en sceniskt överarbetad Skapelsen, eller om man så vill musikens seger över ett teaterspektakel som lämnar mej ganska likgiltig. Det finns också ett välmatat bonusspår på ca 30 minuter där regissörens tankar förklaras för den som så önskar. Det är också roligt att följa med i de många orkester- och körrepetitionerna. För att få största möjliga behållning av denna dvd finns det anledning att börja med bonusspåret.

Evabritt Selén

Joseph Haydn: Skapelsen
Dirigent: Lawrence Equilbey
Insula orchestra & Accentus (kör)
Gabriel/Eva: Mari Eriksmoen
Raphael/Adam: Daniel Schmutzhard
Uriel: Martin Mitterrutzner
Regi: Carlus Padrissa & La Fura dels Baus