Lady Macbeth från Mzensk i Frankfurt © Barbara Aumüller

Musikdramatisk närkontakt av tredje graden

Oper Frankfurt, Frankfurt, 14 november 2019
Dmitrij Sjostakovitj: Lady Macbeth från Mzensk

 

Om man vill uppleva genomarbetade operaföreställningar, musikaliskt som sceniskt – ja, då är Oper Frankfurt en säker adress!

Så är det också med höstens föreställningar av Dimitrij Sjostakovitjs Lady Macbeth från Mzensk. Anselm Weber (chef för Schauspiel Frankfurt) förmedlar dramat i en tät uppbyggd regi tillsammans med Kaspar Glarners scenbild och kostymer. Vi är i nutid och scenrummet domineras av en cylindrisk betongram. När Katerina inte står ut i denna klaustrofobiska miljö tar hon på sig VR-glasögon och scenen blommar upp i färgrika naturscenerier. Hennes svärfar Boris Ismailov ger oss vanebilden av en rysk oligark. Det arma bondfolket utgörs representeras av ett kollektiv gråklädda gruvarbetare.

Moderniseringen fungerar utmärkt! Särskilt som regissören – till skillnad från kollegor som bländas av sina egna koncept – inte överger sångarna. Webers personregi lockar istället fram det bästa ur samtliga medverkande. Det är helt enkelt briljant genomfört och rollistan inget mindre än en perfekt typecasting.

Handlingen med sitt ursprung i Nikolai Leskovs novell berättar om den unga Katerina som har gift sig in i en tillvaro av leda. Hon lever olycklig med sin man Zinovij tills den nye förmannen Sergej dyker upp och fångar hennes åtrå. Efter den första euforin går det raskt utför. Katerina förgiftar svärfar Boris med råttgift utrört i svampstuvning och tillsammans med Sergej tar de livet av maken. Polisen – här närmast en paramilitär styrka – marscherar in under Katerina och Sergejs bröllopsfest. Efter rättegång  går resan till fångläger i Sibirien

Operan är ett mästerstycke, Sjostakovitj fyller partituret med eklektiska inslag – “Kaos istället för musik” som det stod i Pravda 1936 – och ibland svindlar det för öronen. Det går inte att värja sig mot dramats filmiska framåtskridande mot slutet, där Katerina slänger sig i det iskalla vattnet för att undgå ännu mera förnedring under fångtransporten

Musiken är också en utmaning. För alla, musiker som sångare. Många framstående dirigenter lockas av partituret, på senare tid Kirill Petrenko i München och Mariss Jansons i Salzburg (med Nina Stemme i titelrollen). I Frankfurt håller Sebastian Weigle musiken i ett säkert grepp. Ingen enda musikalisk poäng går honom förbi oavsett han panorerar partiturets filmiska vidd eller plockar fram mellanstämmorna och spetsar uppmärksamheten på detaljerna. Frankfurts Oper und Museumsorchester är en av alla dessa tyska orkestrar som varvar konsert med opera. Där Petrenko i München höll en stram disciplin släpper Weigle fram en närmast musikantisk glädje. Kanske inte vad man förväntar sig i Sjostakovitj, men ack så medryckande.

Anja Kampe gjorde Katerina med just Petrenko i München häromåret och man kan konstatera att hennes tolkning mognat. Inte minst med regissörens hjälp har hon nu format rollen till fulländning. Varje gest, varje ögonkast sitter och hon möter en jämbördig prestation i ryssen Dmitrij Golovin som Sergej. Flera ryssar, Dimitrij Belosseskij som Boris och Evgeny Akimov som Sinowij, borgar för att ryskan flyter obehindrat.  Förstnämnda bas är redan etablerad som ett världsnamn i sitt fack och det är kvitto för Frankfurtoperans nivå att sångare som han och Anja Kampe prioriterar långa spelperioder där.

Övriga sångare och kören bidrar till att göra föreställningen helgjuten – ingen detalj är lämnad åt slumpen och man lämnar föreställningen med en känsla av att ha upplevt musikdramatisk närkontakt av tredje graden – opera när det är som bäst!

Alexander Husebye

Dmitrij Sjostakovitj: Lady Macbeth från Mzensk
Oper Frankfurt, 14 november 2019
Regi: Anselm Weber
Scenografi & kostym: Kaspar Glarner

Ljusdesign: Olaf Winter
Dirigent: Sebastian Weigle
Chor und Extrachor der Oper Frankfurt
Frankfurter Opern- und Musemsorchester
Katerina Ismajlova: Anja Kampe
Sergej: Dmitrij Golovnyn

Boris Ismailov/en Fångarbetare: Dmitrij Belossselskij
Sinovij Ismailow: Jevgenij Akimov
Trashanken: Zanda Sved­e
Prästen: Alfred Reiter
Polischefen: Iain MacNeil
Sonjetka: Julia Dawson