Musikalisk dramatik i dött regikoncept

Staatsoper unter den Linden, Berlin, 3 december 2019
Camille Saint-Saëns
: Samson et Dalila

 

Det är alltid spännande med debutanter i operasfären då man man inte vet hur utfallet blir. För nyuppsättningen av Camille Saint-Saëns opera Samson et Dalila (Simson och Delila) har Staatsoper i Berlin valt filmregissören Damián Szifron, liksom husets musikaliske ledare Daniel Barenboim även han en argentinare med judisk bakgrund.

Szifron, som nu debuterar som operaregissör, väljer att berätta operan så nära upphovsmannens intentioner man kan komma idag. Iscensättningen blir en aning lam med en något tafatt personregi i kombination med Étienne Pluss enformiga, stendominerande scenografi. Man kan nästan tro att det är samma iscensättning som vid uruppförandet i Weimar 1877 och man ställer sig därmed frågande om Szifron verkligen har hängt med i operavärldens regiutveckling de senaste 40 åren.

Det finns ändå några element som imponerar och det är framför allt den mellan dag och natt skiftande ljusdesignen i första akten och backanalscenen i tredje akten som nog är uppsättningens höjdpunkt med sin spektakulära råhet, en scen som brukar falla platt i moderna uppsättningar då den kan vara svår att sätta i annat sammanhang. Det enda som avviker från originalhandlingen i denna uppsättning är slutet; här verkar Samson återfå sina krafter och krossar endast templets pelare utan att hela templet rasar medan Dalila dödar överprästen – kan det möjligen betyda att historien inte är slut där?

Sångarbesättningen är som klippt och skuren för rollerna. Elīna Garanča differentierar mellan det furiösa och det förföriska och hennes varma, uttrycksfulla mezzo är formidabel i såväl de dramatiska utbrotten som i de långa sensuella linjerna hos Dalila. Som motpart har hon en lysande Samson i den amerikanske tenoren Brandon Jovanovich som har en kraftfull stämma med en vacker och nyansrik klang. Michael Volle gör med sin mäktiga och auktoritativa baryton en överpräst med pondus. I såväl solo- som ensemblescener bjuder denna topptrio på sånglig perfektion utan dess like.

I mars 2018 fick den 26-årige Thomas Guggeis (Barenboims assistent) ögonen på sig när han hoppade in för legendaren Christoph von Dohnányi med ett par dagars varsel och dirigerade premiären av Salome. Redan då hörde man att han besitter en exceptionell begåvning och det visar han även denna afton. Guggeis levererar med Staatskapelle Berlin och Staatsopernchor en passionerad tolkning som inte saknar dramatik i en enda takt och uppvisar även en mycket fin känsla för balans mellan orkester och sångare.

Med denna uppsättning slipper Berlinpubliken hur som helst uppleva provocerande regiteater, desto mer kan man luta sig tillbaka och njuta av fenomenala musikaliska prestationer.

Yehya Alazem

Camille Saint-Saëns: Samson et Dalila (Nyproduktion)
Staatsoper unter den Linden, Berlin, 3 december 2019
Regi: Damián Szifron
Scenografi: Étienne Pluss
Dirigent: Thomas Guggeis
Staatskapelle Berlin & Staatsopernchor
Dalila: Elīna Garanča
Samson: Brandon Jovanovich
Överprästen: Michael Volle