Diana Damrau © Simon Fowler - Peter Mattei © Håkan Flank - Jonas Kaufmann © Gregor Hohenberg / Sony Classical

Matteis nya Winterreise och Kaufmanns senaste bottennapp

 

Franz Schubert: Winterreise

Baryton: Peter Mattei
Piano: Lars David Nilsson

BIS BIS2444 [1 CD]

5 out of 6 stars

2018 gjorde Peter Mattei en Winterreise-turné över hela landet tillsammans med pianisten Lars David Nilsson och nu har även denna CD kommit ut på BIS. Att göra en ny inspelning av cykeln och sätta avtryck är, med tanke på vad som redan finns på marknaden, inte enkelt – men det lyckas Mattei definitivt göra.

Mattei gör en ytterst personlig tolkning av Winterreise som uttrycker förtvivlan genom frustration, där han snarare är ifrågasättande än hopplös. Känsligt och eftertänksamt vandrar han genom romanserna med sin klara, fylliga baryton som visar på många nyanser och en nästintill perfekt textbehandling. Emellertid kan jag dock känna att tolkningen är inåtvänd och alldeles för differentierad, men det är snarare frågan om smak och vad lyssnaren är ute efter. Om man vill ha något mer åt det utåtvända och emotionella hållet så är Matthias Goernes inspelning med Christoph Eschenbach från 2014 (Harmonia mundi) att föredra. Även om pianisten Lars David Nilsson ger Mattei ett bra stöd i pianoackompanjemanget så saknas det tyvärr känslighet och värme i hans spel. Detta till trots får det bli det näst högsta betyget för denna cd som jag tycker att alla älskare av denna musikgenre borde införskaffa.

 

Hugo Wolf: Italienisches Liederbuch

Sopran: Diana Damrau
Tenor: Jonas Kaufmann
Piano: Helmut Deutsch

Erato 9029565866 [2 CD]

6 out of 6 stars

Likt Mattei med Winterreise så turnerade tyskarna Diana Damrau och Jonas Kaufmann 2018 i flera europeiska städer med Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch (Italiensk romansbok), vilket resulterade i en inspelning på Erato.

Med tanke på att Kaufmann och Damrau sjunger helt olika repertoar så stöter de inte på varandra särskilt ofta på operascenen. Ändå uppstår på denna skiva mellan dem en magisk kemi så att man nästan undrar om de har sjungit med andra sångare överhuvudtaget. Vad som gör båda sångarna så idealiska i Wolfs italienska romansbok är just dramat i Wolfs musik som de lyfter fram. Innehållet i romanserna har en vardaglig karaktär, men ändå med ett visst djup och de innehåller allt från förälskelse, kärlek till konflikter och bråk. I denna inspelning handlar det inte bara om intellektuell textbehandling och berättarteknik utan om något mycket mer utåtriktat, spontant, levande och närvarande: här och nu. Det svänger mellan humor och allvar och mycket görs även med en rejäl dos ironi, vilket också märks på en del skratt hos publiken efter några av romanserna. Det finns andra bra inspelningar av denna repertoar, men jag skulle ändå våga påstå att Kaufmann och Damrau lyfter den här musiken till nya höjder, och då inte minst med hjälp av den rutinerade Helmut Deutschs magnifika pianospel.

 

Wien”

Tenor: Jonas Kaufmann
Wiener Philharmoniker

Dirigent: Adam Fischer

Sony 19075950412 [1 CD]

1 out of 6 stars

Jonas Kaufmann har under de senaste åren tagit sig an tyngre och tyngre roller vilket av antalet inställda föreställningar på sistone att döma knappast har varit skonsamt för rösten. Ändå säljer han slut på varenda konsert och föreställning, och det är främst tack vare hans skickliga dramatiska förmåga och intelligenta musikaliska gestaltning som gör att han sticker ut från mängden trots sina röstbegränsningar och – enligt min mening – brist på klangskönhet.

I sitt nya album på Sony måste jag helt ärligt säga att han når botten. Att sjunga wiensk repertoar med berömda sånger och operettarior är allt annat än vad Kaufmanns röst är gjord för. Här krävs det en öppen, frisk röst med lyskraft och vacker klang som får musiken att glänsa och det lyckas Kaufmann inte göra ett dugg. Jag ställer mig också frågande till både artistens och skivbolagets val av inspelningsmaterial de senaste åren: operettarior (albumet You mean the world to me), italienska canzone (albumet Dolce Vita) och nu wienska sånger – samtliga på samma etikett – är det inte bättre att ägna tiden i studion åt sådant som faktiskt passar Jonas Kaufmanns kvaliteter? Något högre än det lägsta betyget kan jag tyvärr inte ge denna skiva som inte tillför marknaden något, trots all överdriven marknadsföring de senaste månaderna.

Yehya Alazem