Mästersångarna myllrar!

Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg
Staatskapelle Dresden, Sächsischer Staatsopernchor Dresden, Bachchor Salzburg
Dirigent: Christian Thielemann
Solister: Georg Zeppenfeld, Vitalij Kowaljow, Adrian Eröd, Klaus Florian Vogt, Sebastian Kohlepp, Jacquelyn Wagner, Christa Meyer, Jongmin Park mfl.
Osterfestspiele Salzburg 2019
Profil Medien PH20059 [4 CD]
5 out of 6 stars

Den nya liveinspelningen av Richard Wagners Mästersångarna i Nürnberg möter svår konkurrens bland föregångarna. Wagners mest lättillgängliga opera har farit väl bland tidigare tolkningar; Furtwängler, Karajans och Böhms båda, Kempe, Solti, Kubelik, Cluytens; alla har de lockat det bästa av sångare, kör och orkester. Kanske de olika liveupptagningarna står framför studioinspelningarna. Det här är en opera som mår bra av att “livenerven” gnistrar till i de många ensemblescenerna. Om det nu inte vore för Karajans studioinspelning i Dresden, som nog får anses vara referenspunkt för alla andra.

Staatskapelle Dresden som Wagner kallade sin “Wunderharfe” är en svårslagen orkester – då som nu. Den mättade klangen beskrivs ibland som skimrande guld och är till och med föremål för forskning. Detta behövs nu inte för jag konstaterar att sachsarna gör om bedriften från inspelningarna med Karajan, Kempe och Böhm. Vad transparens, precision och värme beträffar, slår man de flesta andra på fingrarna.

Redan i ouvertyren myllrar det över av detaljer. Wagners alla melodiska infall accentueras med en skärpa som betraktar man en etsning av Albrecht Dürer. Dirigenten Christian Thielemann lockar fram värmen och glädjen, man blir riktigt upprymd och på gott humör.

Sångarlaget skämmer inte heller för sig. Några av dem har lång erfarenhet av sina roller, t.ex. Klaus Florian Vogt som Walther von Stolzing. Respekt å andra sidan för Georg Zeppenfeld som här debuterar i huvudrollen Hans Sachs. Han har den perfekta rösten för rollen, en av de mest påfrestande i sitt slag i längd och röstläge. Zeppenfeld räds inte svårigheterna utan sjunger egaliserat med en varm klang genom alla register – även när han skall tackla de skoningslösa höjdtonerna i tredje aktens slutscen. Visst, än har han en bit kvar till Theo Adam (Karajan) som efter långt umgänge med skomakaren på världens alla scener kunde plocka fram otaliga nyanser ur skjortärmen. Men ge Zeppenfeld några år så kommer han vara den främste.

En annan långväga räv är Adrian Eröd som Sixtus Beckmesser. Wienaren kan knepen för att göra stadsskrivaren så där mångsidig som han bör framföras. Han är inte bara en loser som man ler åt utan sjunger med bett i ensemblerna och är närapå överladdad i sin kärlekskranka åtrå till Eva. Jaquelyn Wagner gör rollen rättvisa liksom Christa Mayer som Magdalene. Sistnämnda sångare tillhör liksom Vitalij Kowaljow som Veit Pogner Thielemanns återkommande stall av sångare.

Sächsischer Staatsopernchor och Bachchor Salzburg rundar av den helgjutna prestationen.

Det går att hitta videon från föreställningen under förra årets Osterfestspiele i Salzburg på YouTube, men ska jag välja inspelning blir det i alla fall den här CD-boxen som har överlägsen ljudkvalitet.

Alexander Husebye