Massenetopera för första gången på skiva

Jules Massenet: Don César de Bazan
Medverkande: Laurent Naouri, Elsa Dreisig, Marion Lebègue, Thomas Bettinger, Christian Helmer, Christian Moungoungou
Ensemble Aedes & Orchestre des Frivolités Parisiennes
Dirigent: Mathieu Romano
Naxos 8660464-65 [2 CD]
5 out of 6 stars

Massenets Don César de Bazan är hans första fullängdsopera och den uruppfördes 1872 i Paris. Den fick ett något ljummet mottagande och när partituret gick upp i lågor skrev kompositören en ny version av verket år 1888. Intressant är att operan i sin ursprungliga version faktiskt spelades i Stockholm 1879. Nu i sommar släppte Naxos också den första inspelningen någonsin av verket med mestadels franska sångare i rollerna.

Don César de Bazan är en komisk opera och tonsättarens fina känsla för raffinerade orkesterklanger och utsökta melodier märker man av redan här, även om han kanske inte helt står att känna igen – ibland  blir influenserna från Offenbach nästan för tydliga i tonspråket. Det är ett underhållande verk med en hel del spanskinfluerad musik, fyllt av vackra arior, duetter och livliga ensemblescener. Man kan ha sina synpunkter på det dramaturgiska upplägget som inte riktigt driver handlingen framåt, men musiken har verkligen charm och som lyssnare bjuds man lite drygt två timmar av god underhållning.

I centrum för handlingen står  den fattige adelsmannen Don César som sitter fängslad för att ha deltagit i en duell, något som myndigheterna har förbjudit. I väntan på sin dödsdom får han ett erbjudande att gifta sig med den romska flickan Maritana. Den spanske kungen Karl II och hans försteminister Don José intrigerar för att göra Maritana adlig så att kungen – som är intresserad av henne – ska kunna nalkas den unga damen på ett värdigt sätt. Givetvis går det inte som de har tänkt sig utan Don César och Maritana fattar tycke för varandra och när den förstnämnde också lyckas överleva sin egen avrättning så får de varandra på slutet av operan.

Naxos har samlat ihop ett imponerande sångarteam på sin inspelning, b.la. den dansk-franska sopranen Elsa Dreisig och den franske barytonen Laurent Naouri. Orkestern som spelar – Orchestre des Frivolités Parisiennes – är specialiserad på franska 1800-tals operetter och komiska operor och leds av dirigenten Mathieu Romano. Inspelningen är gjord på Théatre Impérial de Compiègne som är en av ensemblens två hemvister.

Jag har svårt att tänka mig att denna raritet kan få en så mycket bättre förstainspelning än den här – rakt igenom märks sångarnas och orkesterns entusiasm för verket. Rent vokalt måste i första hand Elsa Dreisig återigen nämnas för hennes mycket vackra och säkra klang samt hennes idiomatiska känsla för det franska uttrycket. Även Laurent Naouris Don César lämnar inte mycket i övrigt att önska – en välklingande barytonstämma med båda kraft och skönhet. De flesta övriga sångare gör också fina insatser – t.ex. mezzosopranen Marion Lebégue som sjunger ynglingen Lazarilles roll – den pojke som är anledningen till Don Césars olyckliga duell. Hon har också en behaglig och stilsäker röst att lyssna på precis som tenoren Thomas Bettinger som gör Karl II.

Don César de Bazan kan givetvis inte mäta sig med Massenets senare mästerverk som Manon, Werther, Thais eller Don Quichotte, men den är värd att lyssna på, inte minst med så här fina sångare och en ensemble som spelar både säkert och inspirerat. För en gångs skull bjuder Naxos på en någorlunda godkänd ljudbild, med en klarhet och bra balans, även om en del dynamik fattas.

Per Nylén

image_pdfimage_print