Matilda Sterby som Grevinnan © Daniel Strandroth

Lysande buffa med ensemble i toppklass på Läckö Slott

Läckö slott, Lidköping, 19 juli 2019
Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro (Figaros bröllop) 

 

För sommarsäsongen 2019 har Läckö Slott valt att sätta upp Mozarts Figaros bröllop – ett så pass välspelat (för att inte säga sönderspelat) verk att jag ska vara ärlig och säga att mina förväntningar inför uppsättningen inte var särskilt höga. Men skam fick jag, för trots att den här iscensättningen av Mozarts älskade förväxlingslustspel från 1786 inte är den mest nydanande så är den bland de bästa jag sett. Det är så här jag vill ha en uppsättning av Figaros bröllop.

Anne Barslev har i sin regi tagit fasta på den grundläggande humorn i verket och har dessutom lyckats få tag i sångare som alla besitter en komisk tajming som många bara kan drömma om. Uppsättningen är så mycket buffa att det finns över till alla andra uppsättningar av Figaros bröllop, utan att de fantastiskt högstämda kärleksariorna och det underliggande drivandet med överklassen blir utan känsla och försvinner i allt det roliga.

Castingen här är bland de mest fulländade jag har upplevt, både vad gäller röst, utseende och agerande. Samtliga sångare känns födda för sina roller. Det gäller även den musikaliska tolkningen, som inte gör några stora utsvävningar men som framför Mozarts musik med lika delar allvar som humor, utan att tappa kvalitén.

Röstmässigt håller hela ensemblen toppklass, även om det är de kvinnliga intrigörerna Matilda Sterby (Grevinnan) och Frida Engström (Susanna) som står för de vokala höjdpunkterna. Sterbys entré i andra akten med Porgi amor qualche ristoro är så känslosamt och vokalt perfekt framförd att något annat än en strålande framtid för den unga sopranen är otänkbart. Men trots att det här är Engström och Sterbys uppsättning så gör Hannes Öberg (Greve Almaviva), Nils Gustén (Figaro), Annie Fredriksson (Cherubino) och samtliga övriga sångare imponerade insatser som tillsammans får mig att önska en inspelning av uppsättningen. Den fingertoppskänsliga orkestern, under ledning av Simon Phipps, bidrar starkt till den uppfattningen. Om det är något som kan kritiseras så är det att ensemblerna ibland blir lite för lössläppta.

Kostym och scenografi är traditionell och välgjord, vilket passar för borggården på Läckö slott, men med små moderna vinklingar som att nästan alla har olikfärgade Converse-skor på sig. I många andra fall hade det traditionella gjort mig lite besviken men Anna Ardelius får det att fungera, och det lyfter uppsättningen i sin helhet.

För er som inte lyckades få tag i en biljett till Läckö Slotts slutsålda uppsättning av Figaros bröllopså vill jag bara beklaga – ni missar något.

Bodil Hasselgren

Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro (Figaros bröllop)
Läckö slott, Lidköping, 19 juli 2019

Regi: Anne Barslev
Scenografi/Kostym: Anna Ardelius
Dirigent: Simon Phipps
Läckö Kammarorkester
Grevinnan: Matilda Sterby
Figaro: Nils Gustén
Susanna: Frida Engström
Greve Almaviva: Hannes Öberg
Cherubino: Annie Fredriksson
Marcellina: Maria Streijffert
Bartolo: Lars Arvidsson
Basilio/Don Curzio: Fredrik af Klint
Barbarina: Hilkka Ylinärä
Antonio: Sami Yousri