Emma Sventelius i Orlando på Confidencen © Markus Gårder

Emma Sventelius briljerar i nytolkad “Orlando”

Confidencen, Ulriksdals slottsteater, 13 maj 2019
Johan Ramström/Georg Friedrich Händel/Antonio Vivaldi: Orlando

 

Kungliga Operan och Confidencen samarbetar i en föreställning som vänder sig till elever från högstadiet. Temat är kärlek; obesvarad, olycklig och ömsesidig – och ett krig som spökar i bakgrunden.  Jag kommer gående genom skogen mot Confidencen och möts av dånande Vivaldimusik ur högtalare. Det känns ganska bra. Runt huset samlar sig eleverna, några sparkar boll i en grässlänt, några äter medhavd lunch och andra sitter på bänkar i solgasset och är spänt förväntansfulla. Ett par minuter innan föreställningen börjar och vi släpps in i teaterbyggnaden, kommer en publikvärd klädd i 1700-talskläder ut på trappan. Han berättar om husets historia, men också om hur vi som publik kan vårda denna byggnad. På väg in hör jag en elev huta åt sin kamrat: ”Luta dej inte mot väggen!”

När det gäller musiken till föreställningen har Johan Ramström blandat Händel och Vivaldi med nyskrivet i en sömlös väv av musik som fungerar så väl tillsammans att det inte är intressant att analysera vad som är Händel respektive Ramström.

Vivaldis De fyra årstiderna ger en tidslinje; handlingen är indelad  i fyra delar efter varje årstid. Orkestern är en barockensemble om tio musiker inklusive slagverk.

I rollbesättningen ingår två sopraner, två mezzosopraner (som spelar mansroller) och en bas. Titelrollen Orlando sjungs av mezzon Emma Sventelius, en starkt stigande operastjärna som  har varit engagerad vid Malmöoperan som Carmen i en turnéversion, vid operan i tyska Duisburg. Nästa säsong gör hon flera större roller i Bonn, bl.a. debuterar hon som Cherubin och Octavian.

På Confidencen visar hon som Orlando en stark scenpersonlighet, hennes röst är mjuk och rörlig och behärskar såväl det virtuost bländande som de långa linjerna.

Trollkarlen Zoroastro står för såväl magi som lite komedi. Det är egenskaper som John Erik Eleby behärskar elegant och säkert. Hans diktion är föredömlig. I de övriga rollerna hör vi avgångselever från Operahögskolan. De sköter sina uppdrag med den äran, men det är otacksamt att sjunga i höga sopranlägen och samtidigt presentera en text.

Orlando på Confidencen © Markus Gårder

Scenerierna är varierade med såväl 1700-talskulisser som starkt regnbågsfärgade kulisser och – som krona på verket – en stjärnhimmel i taket. Den scenografiska helheten blir större än delarna och blandningen av 1700-tal och nutid fungerar alldeles utmärkt.

På hemväg vandrar jag återigen igenom skogen och funderar på hur Operan tar hand om sin unga publik. Jo, det görs på ett seriöst och lagom pedagogiskt sätt. En hel Händelopera hade nog varit för mycket, men det som serverades med speltid på ca en timme var en lagom dos. Då hör jag bakom mej en skolelev som skogsskuttande sjunger ”Midoro, Midohohohoro”.

Evabritt Selén

Johan Ramström/Georg Friedrich Händel/Antonio Vivaldi: Orlando (Nyproduktion)
Confidencen, Ulriksdals slottsteater, 13 maj 2019 (Premiär 5 maj 2019)
Regi: Ellen Lamm
Scenografi & ljus: Karl Svensson
Kostym & mask: Lena Lindgren
Dirigent: Mattias Böhm
Musiker ur Kungliga Hovkapellet
Orlando: Emma Sventelius
Zoroastro: John Erik Eleby

Angelika: Tessan-Maria Lehmussaari
Medoro: Mathilda Bryngelsson
Dorinda: Therese Ahlbeck