LEDARE 2018

Det har nu gått sju veckor sedan CAPRICCIO, webbtidningen för opera och klassisk musik, lanserades. Vi är väldigt glada över det mottagande CAPRICCIO har fått och hoppas och tror att vi kommer att fortsätta leverera våra läsare något nytt varje vecka.

Jag bodde i Berlin under säsongen 2017/18 och skrev då närmare 40 recensioner för den tyska bloggen klassik-begeistert.de. Under tiden i Tyskland kom jag också i kontakt med en rad liknande medier där materialet både är i högsta grad aktuellt och gratis tillgängligt. Det märktes även att dessa kostnadsfria onlinemedier var uppskattade av opera- och konserthusen då de är betydligt mer lättillgängliga.

Hela idén med CAPRICCIO började med ett kort chattande mellan Henry Larsson, som har skrivit i Tidskriften OPERA i nära tre decennier, och mig på Facebook-Messenger den 20 augusti i år:

YA: “Men du, ska vi inte starta något då? Jag sköter det tekniska/administrativa och du sköter det redaktionella/språkliga. Har du tid och lust? Jag lovar att vi kan få ihop något etablerat inom tre månader.”

HL: “Menar du allvar? En recensionssajt?”

Vi träffades veckan därpå för att diskutera vad sajten eventuellt skulle innehålla och bestämde oss för att starta en webbtidning för opera och klassisk musik, där allt från nyheter, recensioner (live/inspelningar/böcker) och artiklar skulle kunna publiceras. Därefter frågade jag en annan vän som brinner för opera och klassisk musik; Per Nylén, som också är svensklärare, om han ville vara med i “redaktionen”, och han var väldigt positiv till idén.

Vi började fundera på vad webbtidningen skulle heta – och alla möjliga namn dök upp. Några var redan upptagna, andra var för långa eller svåra att komma ihåg och somliga passade helt enkelt inte. Men när jag en dag skummade igenom mitt musikbibliotek hemma stannade jag till vid librettot till Richard Strauss’ sista opera Capriccio från 1942, skrivet av Strauss i samarbete med vännen och dirigenten Clemens Kraus. “Capriccio” är också en musikterm som betecknar ett stycke med en livlig och lekfull karaktär. Jag tyckte att “Capriccio” lät lättsamt, men ändå uttrycksfullt och föreslog det som namn till webbtidningen.

Efter tre veckor av brainstorming kring upplägg och innehåll drogs arbetet igång på allvar den 16 september då domänen capriccio.se registerades på nätet. Jag är överlag en person som älskar effektivitet och därför satte jag lanseringsdatumet till den 11 november. Arbetet flöt på bra, men de sista två veckorna var väldigt stressande för alla tre i redaktionen då hemsidan skulle bli färdig i tid och texterna redigeras och publiceras så att det skulle finnas tillräckligt med material i tidningen vid lanseringen.

Nu står vi där vi står den 30 december 2018 och vi är väldigt glada för vad CAPRICCIO har åstadkommit. Jag vill tacka alla skribenter för sina utmärkta insatser. Att omsätta kunskap, kompetens och upplevelse i en text som andra kan ta del av är nödvändigt för att kunna upprätthålla intresset för den klassiska musiken och operakonsten i Sverige.

Recensioner med hög aktualitet har varit CAPRICCIO:s starkaste sida under de senaste sju veckorna, inte minst utlandsbevakningen där vi på såpass kort tid har rapporterat från sjutton olika sammanhang ute i Europa. Bevakning av svenska artister utomlands är också något vi anser är högst viktigt och där har vi sett till att få med Malin Byströms rolldebut som Tosca och Christina Nilssons första stora internationella engagemang, båda i Frankfurt.

Vi är medvetna om att det är betydligt mer opera än symfonisk/kammarmusik vad det gäller live-recensioner, men vi försöker hitta nya skribenter som har kunskaper och som kan täcka konserter i olika städer. Vi hoppas också att vi ska kunna hitta en bättre balans mellan de olika genrerna inom klassisk musik framöver.

Ett varmt tack till er kära läsare och vi önskar er ett gott och musikfyllt nytt år!

Yehya Alazem
Grundare och ansvarig utgivare