Foto © Markus Gårder

Läckert och spänningsfyllt men musikaliskt tråkigt

Folkoperan, Stockholm, 16 februari 2020
Mark-Anthony Turnage: Coraline

 

Läckert och spänningsfyllt med bra sångare men musikaliskt tråkigt – så skulle man kunna sammanfatta Folkoperans nya familjeopera Coraline.

Coraline bygger på Neil Gaimans fantasyroman med samma namn. Boken har tidigare filmats och nu blivit en opera med musik av Mark-Anthony Turnage – tidigare kanske mest känd för operan Anna Nicole om Anna Nicole Smiths livsöde. Denna produktion är ett samarbete med bland andra Royal Opera House i London.

Coraline handlar om en elvaårig flicka som har det tråkigt. Tillsammans med sina föräldrar har hon flyttat in i ett nytt hus och för att fly tristessen öppnar hon en hemlig dörr och stiger in i en parallellvärld – en värld där hennes föräldrar älskar henne förbehållslöst och framförallt har tid med henne och där även hennes lustiga grannar visas. Men det finns en hake – den goda mamman är nog inte så god utan snarare förkvävande och ond i sitt krav på underkastelse. Och alla i den parallella världen har knappar istället för ögon att se med. Associationerna går till en samtida, lite skräckfylld Alice i underlandet.

Det är en påkostad och läcker uppsättning, signerad Aletta Collins, som visas på Folkoperan med utmärkta sångare i huvudrollerna. Titelrollen sjungs och spelas utmärkt av sopranen Robyn Allegra Parton, som även gjorde rollen i Londonuppsättningen. Fredrik Zetterström övertygar som den virrige och vänlige soppkokande pappan och Jaqueline Mura är mamman/den andra mamman – både jäktat yrkesarbetande och ondskefullt vänlig. Som de två pensionerade skådespelerskorna återser vi två gamla bekanta från Kungliga Operan – Ingrid Tobiasson och Hillevi Martinpelto – mycket eleganta i sina sidenmorgonrockar.

Dirigenten Anna-Maria Helsing leder förtjänstfullt den välspelande orkestern men tyvärr så räcker inte Mark-Anthony Turnages partitur som är en medioker blandning av lätt atonalitet och lite lagom uppjazzad populärmusik. Den är helt enkelt inte tillräckligt skrämmande eller känslomässigt övertygande vare sig för barn eller vuxna, vilket är mycket synd för denna i övrigt fina uppsättning. Man får inte heller glömma att även 9-10-åringar idag ju har en rad operaliknande referensramar att jämföra med – dataspel, filmer etc. Och då tror jag inte att just detta verk lockar till ytterligare operabesök för annat än några få.

Rolf Eriksson

Mark-Anthony Turnage: Coraline
Folkoperan, Stockholm, 16 februari 2020
Regi: Aletta Collins

Scenografi: Giles Cadle
Kostym: Gabrielle Dalton
Dirigent: Anna-Maria Helsing
KammarensembleN
Coraline: Robyn Allegra Parton

Mamman/Den andra mamman: Jacqueline Miura
Pappan/Den andra pappan: Fredrik Zetterström
Mr Bobo: Ulrik Qvale
Miss Spink: Hillevi Martinpelto
Miss Forcible: Ingrid Tobiasson
Spökbarn 1: Lovisa Sandenskog
Spökbarn 2: Ulrik Qvale
Spökbarn 3: Helgi Reynisson

image_pdfimage_print