Kosky leker bort svärtan

Jaromir Weinberger: Frühlingsstürme
Rekonstruerad och arrangerad av Norbert Biermann
Regi: Barrie Kosky
Senografi och ljus: Klaus Grünberg
Kostym: Anne Kuhn
Koreografi: Otto Pichler
Dirigent: Jordan de Souza
Medverkande: Stefan Kurt, Alma Sadé, Vera-Lotte Boecker, Dominik Königer, Tansel Akzeybek, Tino Lindenberg, Luca Schaub, Arne Gottschling, Yannik Heckmann, Martina Borroni, Sascha Goepel
Dansare från Komische Oper, Berlin
Filmad 2020 på Komische Oper Berlin
Naxos 2110677-78 [2 DVD]
5 out of 6 stars

Humor och ironi var inte de tyska nazisternas starka sida. Inte heller kärlek mellan människor med olika hudfärg. Och definitivt inte jazzinfluerad musik, speciellt om den var skriven av en kompositör med judiska rötter. När operetten Frühlingsstürme sattes upp i Berlin 1933 med premiär på Admiralspalast visade det sig att den hade samtliga dessa ingredienser plus en nästan absurd intrig och som grädde på moset en judisk skådespelare i en av de bärande rollerna. Det blev för mycket för de nazister som tio dagar efter premiären tagit makten. Efter knappt två månader blev uppsättningen förbjuden. Frühlingsstürme blev den sista operetten i Weimarrepubliken. I den turbulenta tid som följde försvann originalpartituret – verket lär ha uppförts senare vid några tillfällen men det är osäkert var och när. När Komische Oper förra året tog upp verket blev det möjligt tack vare en rekonstruktion av Norbert Biermann som uppenbarligen har lagt ner mycket tid och mycken möda.

När man nu kan se Frühlingsstürme i en mycket välgjord dvd-produktion från uppsättningen på Komische Oper kommer osökt frågan: Är det något som är värt att väcka till liv?

Sett enbart till det musikaliska är svaret obetingat ja. Kompositören Jaromir Weinberger rör sig i gränslandet till den seriösa operan med influenser från Richard Strauss och Zemlinsky men också Smetana och Dvořák. Allt blandat med typiska operettvalser och jazz.

Utförandet är av högsta klass. Dirigenten Jordan de Souza får fram alla nyanser och mycket välljud i den ställvis intrikata musiken och solisterna, både sångarna och de talande aktörerna, är mycket skickliga; särskilt imponerande är sopranen Vera-Lotte Boecker som Lydia Pawlowska och tenoren Tansel Akzeybek som Ito.

Men har regissören Barrie Kosky sparat för mycket på svärtan? Det finns många mörka undertoner i Frühlingsstürme men Kosky låter dem dränkas i strutsfjädrar och steppdans. Kanske vill han ge en bild av dåtidens överdådiga kabaréer men det blir nästan enerverande när han låter tre timmar förflyta med eleganta musiknummer, överspelad talteater och en lång räcka av gags. En svag parallell till nutiden med dess brutala diktaturer och världsomfattande åsiktsförtryck hade höjt föreställningens värde betydligt.

Lars-Erik Larsson

image_pdfimage_print