Foto © Mats Bäcker

Komisk Britten-opera i värmländsk miljö

Wermland Opera, Karlstad, 26 oktober 2019 – Premiär
Benjamin Britten: Albert Herring

 

Wermland Opera satsar denna höst på Benjamin Britten. Det är nära 40 år sedan man satte upp The rape of Lucretia, den opera som såväl musikaliskt som tematiskt är en pendang till säsongens operaval. Albert Herring, en av Brittens mer komiska operor är inte utan sensmoral och handlar om utanförskap, ett tema som ofta återkommer i Brittens operor. Samhällets inskränkthet, kontrollbehov och dubbelmoral kommer till uttryck via ett färgstarkt rollgalleri. Regissören Dan Turdén har med varsam hand förflyttat operans handling, ändrat rollnamnen och låter det hela utspela sig i en mindre ort i Värmland på 1970-talet. Titelrollen Albert Herring blir Albert Strömming. I stället för att välja årets majdrottning, en sed som inte säger mycket i Sverige, blir valet av årets Lucia det tema som placerar verket i ett mer begripligt sammanhang, och som samtidigt bibehåller operans komiska element.

Vi befinner oss i bygdegården i Laxfors där ortens dignitärer samlats för att utse Lucia. Kriterierna som gäller är att det måste vara en flicka med hög moral och sunt leverne, men ingen av kandidaterna lever upp till de högt ställda kraven. För att inte behöva tvingas avstå från traditionen så föreslås Albert Herring, som sjungs av Ole Aleksander Bang, en hemmagosse med stilig hållning och vacker tenorklang som har lite svårt att lösgöra sig från sin överbeskyddande och krävande hönsmamma, Gunilla Stephen som gör en härlig komediennetolkning av denna karaktär. Albert är oskulden själv och lever upp till omgivningens högt ställda krav på ärbarhet och dygd.

Ulrika Skarby gör ett underbart välklingande porträtt av en kvinna med skarp blick för andras tillkortakommanden. Hon och AnnLouice Lögdlund, som i kraft av sin starka utstrålning och magnifika valkyriesopran agerar självutnämnd kulturpamp med översittarfasoner, driver intrigen framåt. Anna-Maria Krawe kastar som beskäftig sångfröken blickar mot bygdens präst, Anton Ljungqvist, som med sin smidiga baryton ger rollen trovärdig pondus utan att bli pompös. Vidare finner vi ortens polis, Peter Kajlinger, ordförande Jonas Durán och det unga välsjungande kärleksparet Kent och Nadja som tolkas trovärdigt och lite ungdomligt fräckt av Hannes Öberg ochRebecca Fjällsby. Persongalleriet är förvisso en samling skruvade karaktärer, var och en med sin mänskliga skröplighet, men tillsammans verkar de trots allt utveckla en ömsesidig acceptans. Och det är här som bjuder Wermland Opera och dess regissör Dan Turdén bjuder på fint ensemblespel.

De större scenerna är vad personregin beträffar väl omsorgsfullt omhändertagna, ingen sångare tar fokus från någon annan så publiken missar ingenting väsentligt. Att hålla ordning på tretton sångare verkar inte ha varit någon utmaning.

Dirigenten Johannes Gustavsson har en kammarensemble om tolv musiker som följer spelet och plockar fram de olika stilarter och många musikaliska citat som ryms i Brittens partitur. Det enda egentliga problemet med uppsättningen är att man valt att dela upp verket i två delar i stället för i originalets tre akter. Den tempofyllda handlingen rusar på ända fram till att Albert blivit krönt till Lucia och under påföljande julfest som blir ilurad spetsad julmust. Alla deltagare dricker av denna brygd (som Kent fixat med en dunk hembränt) och blir som förbytta. Här exponeras dubbelmoralen i sin prydno. “Den som är utan skuld…” – och det är ingen i detta sällskap. Att sedan försöka hitta in i den drömska stämning som följer på ett obarmhärtigt uppvaknande i den grymma verkligheten blir en stor utmaning. I fast beslutsamhet om att frigöra sig ur moderns järngrepp drar Albert ut i natten. Vad som sker med honom får vi inte riktigt veta, utan det är något han förtäljer i det korsförhör där samhällets stöttepelare kräver räfst och rättelse. Det blir på ett sätt ingen storslagen final, men slutet fungerar väl och även om viss obalans uppstår lite mellan akterna så är helheten större än delarna.

Evabritt Selén

Benjamin Britten: Albert Herring Strömming
Wermland Opera, Karlstad, 26 oktober 2019 – Premiär

Regi: Dan Turdén
Scenografi & kostym: Kari Gravklev
Ljusdesign: William Wenner
Dirigent: Johannes Gustavsson
Wermland Opera Orkester
Laila Wiklund (Lady Billows): AnnLouice Lögdlund
Flora Spjut (Florence Pike): Ulrika Skarby
Siv Hurtigh (Miss Wordsworth): Anna-Maria Krawe
Viking Munk (Mr Gedge): Anton Ljungqvist
Lars Carré (Mr Upfold): Jonas Durán
Bengt Fromm (Mr Budd): Peter Kajlinger
Kent (Sid): Hannes Öberg
Nadja Wassberg (Nancy): Rebecca Fjällsby
Kajsa Strömming (Mrs Herring): Gunilla Stephen
Albert Strömming (Albert Herring): Ole Aleksander Bang
Tonåringar: Märta Grahn, Emma Heed, Linnéa Sjöstedt