Salome på Staatsoper Stuttgart © Martin Sigmund

Intressant Salome och uddlös Mefistofele i Stuttgart

Staatsoper Stuttgart, Stuttgart, 6 juni 2019
Richard Strauss: Salome

Staatsoper Stuttgart, Stuttgart, 7 juni 2019
Arrigo Boito: Mefistofele

 

Den slutsats man kan dra av att se operauppsättningar i Tyskland är att regiteatern är det extremas konst. Jag har sällan sett någon uppsättning som har varit “lagom”. Det har oftast antingen varit riktigt skickligt gjort eller så har man undrat om regissören överhuvudtaget har hört operan innan. En helg i Stuttgart illustrerar denna kontrast på ett bra sätt; en kontroversiell, men övertygande inscenering av Richard Strauss Salome som tillför något nytt – och en uddlös uppsättning av Arrigo Boitos Mefistofele som inte gör verket någon nytta, snarare tvärtom.

I sin Salome-uppsättning på Staatsoper Stuttgart från 2015 har den ryske regissören Kirill Serebrennikov förlagt handlingen i dagens Irak. Salome är dotter till en högt uppsatt västerländsk politiker som tillsammans med sin fru befinner sig i Mellanöstern. Historien utspelar sig i en övervakningslokal på en militärbas. Den som växer upp i en krigszon blir knappast klok – Salome växer upp i ett samhälle präglat av våld och att kapa av huvudet på en person framstår då knappast som ologiskt.

Här är Jochanaan en arresterad IS-terrorist som spelas av en skådespelare, medan sångaren Jochanaan agerar som tolk och översätter allt IS-terroristen säger på arabiska. Den arabiska texten rullar även på den bakre scenväggen. Ett minus är dock att den arabiska texten bitvis är slarvigt återgiven då man har skrivit orden utan att binda ihop bokstäverna (vilket man gör i arabiskan).

Salome dansar också, men det som gestaltas på scenen är Herodes inre fantasier i samband med hennes dans. Därefter kräver Salome terroristens huvud, inte på ett fat men väl i en svart påse. Herodes fruktar de politiska konsekvenserna av denna bisarra önskan, men ger till slut efter. Märkligt nog fungerar idén alldeles utmärkt, och då inte minst på grund av den  genomtänkta personregin som harmoniserar med musiken även om den stundtals kontrasterar mot textinnehållet. 

Däremot får den tyske dirigenten Roland Kluttig tyvärr inte grepp om orkestern denna kväll. Den låter genomgående spretig utan att vägledas av någon tydlig idé och spelar så högt att sångarna verkligen måste kämpa för att komma igenom. Lyckligtvis är dessa ändå rutinerade och parerar orkestervolymen väl.

I titelrollen gör tyskan Simone Schneider en trotsig och energisk Salome. Hon har en härlig barnslighet och stämman har inte bara kraft i så väl höga som låga register, utan även magnifika pianissimon. Barytonen Josef Wagner ges inte mycket utrymme för skådespeleri i sin roll som “tolk”, men gör vokalt en väldigt bra insats. Maria Riccarda Wesseling gestaltar en arrogant och självisk Herodias med sin mörka, kraftfulla mezzo och Matthias Klink en manipulativ och dominant Herodes med sin uttrycksfulla karaktärstenor.

Simone Schneider som Salome © A.T. Schaefer

Påföljande dag spelas Arrigo Boitos Mefistofele, en opera som tyvärr inte har lyckats få fäste i standardrepertoaren även om den har satts upp några gånger även på senare år. Det råder ingen tvivel om att Mefistofele innehåller fantastisk musik, inte minst för kören, men verket är på något sätt överintellektuellt, vilket också kan ha varit anledning till att Boito aldrig lyckades etablera sig som operakompositör i Italien. Hans stora förtjänst kom framför allt att bli som librettist till Verdis Otello och Falstaff. Boito arbetade också i flera decennier med sin andra opera Nerone utan att den blev klar.

Just Mefistofeles högintellektuella innehåll (Boito försöker här gestalta Goethes hela Faust-legend och inte som Gounod i sin Faust-opera, enbart Margareta-avsnittet) är en utmaning för både regissör och dirigent. Här misslyckas regissören i motsats till dirigenten. Den spanske regissören Àlex Ollé, som även är medlem i den katalanska teatergruppen La Fura dels Baus, har missat kärnan i verket. Han omvandlar operan till en slags bearbetning av ett löjligt mindrevärdeskomplex. Mefistofele, anställd som saneringspersonal hos biologiforskaren Faust, känner sig undervärderad och vill hämnas. En annan slutsats kan man efter dryga två och en halvtimme inte dra. Personregin är så tafatt att det hela känns nästan som en parodi på verket.

Mika Kares som Mefistofele samt kören © Thomas Aurin

Titelpartiet Mefistofele borde vara en drömroll för en bas, men tyvärr övertygar finländaren Mika Kares inte i rollen. Han må ha kraft i stämman, men tolkningen saknar både karaktär och djup. Som Faust har den italienske tenoren Antonello Palombi svårt att hitta någon linje, både i sång och gestaltning. Hans tenor låter stundtals lyriskt vacker, men för det mesta känns rösten något energilös. Den enda som övertygar på solistsidan är den moldaviska sopranen Olga Busuioc. Här gör hon båda rollerna som Margherita och Elena och hittar såväl psykologiskt djup i sin tolkning som vacker skönsång med sin varmt klingande mörka sopran.

Den italienske dirigenten Daniele Calligari, som även är en flitig gäst på Stockholmsoperan, får fram en gedigen tolkning av partituret. Verkets komplicerade struktur, där operan är komponerad som ett sammanhängande block av episoder gör inte uppgiften enkel för en dirigent, men Callegari får grepp om helheten. Denna kväll spelar orkestern betydligt bättre än föregående Strauss-kväll och därtill får man uppleva en bombastisk kör.

Yehya Alazem

Richard Strauss: Salome
Staatsoper Stuttgart, Stuttgart, 6 juni 2019
Regi & Kostym: Kirill Serebrennikov
Scenografi: Pierre Jorge Gonzalez
Dirigent: Roland Kluttig
Staatsorchester Stuttgart

Salome: Simone Schneider
Herodes: Matthias Klink

Herodias: Maria Riccarda Wesseling
Jochanaan (Röst): Josef Wagner
Jochanaan (Skådespel): Luis Hergón

Narraboth: Elmar Gilbertsson
En page: Ida Ränzlöv

Arrigo Boito: Mefistofele
Staatsoper Stuttgart, Stuttgart, 7 juni 2019
Regi: Àlex Ollé
Scenografi: Alfons Flores
Kostym: Lluc Castells
Dirigent: Daniele Callegari
Staatsorchester Stuttgart, Staatsopernchor Stuttgart & Kinderchor der Staatsoper Stuttgart
Mefistofele: Mika Kares
Faust: Antonello Palombi
Margherita/Elena: Olga Busuioc