Lise Davidsen © Ray Burmiston / Decca Classics

Intervju: Lise Davidsen

Det är lätt att säga nej eftersom jag inte vill göra något jag inte känner mig redo för

Den norska sopranen Lise Davidsen fick världens ögon på sig 2015 när hon vann första pris vid både Plácido Domingos stora operatävling Operalia och Drottning Sonjas internationella musiktävling. Hon är uppvuxen i Stokke i sydöstra Norge och hennes musikresa började med gitarrspel och sång vid 15 års åldern, men intresset för opera dröjde till några år senare.

– Mitt första möte med opera var Strauss Rosenkavaljeren på den gamla operan i Oslo. Jag var 19 eller 20 år gammal och gjorde min kandidatutbildning i sång vid Griegakademien i Bergen. På den tiden var jag väldigt upptagen med kör- och barockmusik och trodde inte att jag någonsin skulle sjunga opera. Rosenkavaljeren var en fantastisk upplevelse och det är en opera som jag idag drömmer om att få göra, men ändå så tog det några år till innan jag insåg att det var det jag ville syssla med i framtiden.

Lise Davidsen vid operatävlingen Operalia © Alastair Muir

Efter kandidatutbildningen i Norge så sökte hon sig vidare till Köpenhamn där hon först gjorde sin masterutbildning och därefter gick på Operaakademiet. Under den tiden studerade hon fyra år för den danska sångpedagogen Susanna Eken.

– Jag fick en mycket bra grund från Hilde Haraldsen Sveen som var min lärare på Griegakademien, men det var Susanna Eken i Köpenhamn som upptäckte min potential som sopran. Vi arbetade inte mot ett specifikt sångideal utan fokuserade på att bygga upp rösten steg för steg för att kunna framföra de större roller som passar min röst bäst. Jag minns att hon sa att jag har en lång väg att gå, men eftersom stämbanden är muskler som ständigt måste hållas igång så kan jag inte bara vänta på att bli färdig först, detta kunde jag även relatera till min idrottserfarenhet från barndomsåren.

Lise Davidsen som Elisabeth i Tannhäuser i Bayreuth © Bayreuther Festspiele / Enrico Nawrath

Sedan Lise tog operavärlden med storm så har associationer till Kirsten Flagstad gjorts av både operalyssnare och kritiker, och då inte bara på grund bådas norska härkomst, men någon barndomsidol har Flagstad inte varit för henne.

– Jag kom in i operavärlden ganska sent och hade innan dess knappt någon erfarenhet av klassisk musik, så Kirsten Flagstad har aldrig varit en förebild på det sättet, men hon är helt klart en inspiration. Det var först när jag började studera som jag fick upp ögonen för henne, och inte minst för vilken pionjär hon har varit för opera i Norge.

Lise Davidsen som Leonore i Fidelio © ROH / Bill Cooper

Om man ska vara med i tävlingar eller inte, brukar variera från sångare till sångare, men det var just några sådana som gjorde att Lises karriär tog fart på riktigt. Inom bara några år kom hon därefter att framträda på några av de största operahusen i världen.

– Min första var romanstävlingen Das Lied som jag gjorde med pianisten Sofia Willman när jag studerade i Köpenhamn. Då kom jag till semifinal. 2015 var jag med i de internationella tävlingarna Hans Gabor BelvedereDrottning Sonja och Operalia. Det var en mycket intensiv och minnesrik sommar som kom att betyda extremt mycket för min karriär och öppnade många dörrar för mig.

– 2019 var mitt debutår i Bayreuth och på MET, två hus som jag länge har drömt om att få uppträda i. Det var helt fantastiskt att få sjunga där, så varma och professionella människor och därtill en extremt hög konstnärlig nivå. Det är pedagogiskt och utvecklande för en som jag som fortfarande är i tidigt stadium i karriären. Jag ser verkligen fram emot att återkomma till båda efter coronakrisen…

Trots sin ringa ålder så har Lise redan sjungit några stora roller; Lisa i Spader dam i Stuttgart och New York, Leonore i Fidelio i London, Ariadne i Wien och Aix-en-Provence, Elisabeth i Tannhäuser i München, Zürich och Bayreuth och 2020 skulle hon även ha debuterat som Sieglinde i Bayreuths nyuppsättning av Nibelungens ring. Att vara väldigt eftertraktad som ung lovande sångerska är inte riktigt enkelt, men Lise vet vad hon vill och i vilken takt hon ska ta allt.

– Jag har fått många förfrågningar om roller som jag anser är för stora. Det är lätt att säga nej eftersom jag inte vill göra något jag inte känner mig redo för. Om tiden och vägen går som jag hoppas så kommer dagen för de stora rollerna, men jag måste vara helt förberedd innan jag tackar ja. I huvudsak är det de större rollerna i den tyska och italienska repertoaren som jag kommer att sjunga i framtiden, centrerat kring Verdi, Strauss och några Wagnerroller.

Yehya Alazem


CD-rekommendationer

image_pdfimage_print