Foto © Österreichischer Rundfunk (wien.orf.at)

In memoriam – Hilde Zadek (1917-2019)

Den sista stora sopranen i den österrikiska efterkrigsgenerationen, Hilde Zadek, har gått ur tiden, 101 år gammal.

Zadek föddes i polska Bydgoszcz 1917 och växte upp i Stettin och Wien. 1934 tvingades hon på grund av sin judiska härkomst lämna Tyskland och utvandrade till Palestina där hon arbetade som sjuksköterska på en barnklinik i Jerusalem. Hon studerade för Rose Pauly där och för Ria Ginster i Zürich där hon även deltog i uruppförandet av Max Ettingers ortatorium Die Königin Esther. 1947 gjorde Zadek sensationell debut som Aida på Wiener Staatsoper.

Zadek kom att tillhöra ensemblen på Staatsoper i över tjugo år. Gästspel över hela världen gav henne stora framgångar. Hon sjöng på festivalerna i Salzburg och Edinburgh, 1948 som Brangäne i Frank Martins Le Vin herbé och året därpå i sopransolot i Verdis Requiem under Herbert von Karajan. 1950 sjöng hon titelrollen i Ariadne på Naxos och Vitellia i Mozarts La clemenza di Tito. Hon sjöng i uruppförandet av Carl Orffs Antigonae 1949 och gestaltade Magda Sorel i Wien-premiären på Gian Carlo Menottis Konsuln. Hon sjöng Donna Anna och Ariadne i Edinburgh och Glyndebourne, Aida i Florens, Lisa i Spader dam och Tosca på Covent Garden. Zadek sjöng även i bl.a. Buenos Aires, Lissabon, Paris, Bryssel, Amsterdam, Rom, San Francisco och München.

Säsongen 1952-53 uppträdde hon på Metropolitan som Donna Anna, Aida, Eva i Mästersångarna, Elsa i Lohengrin och Salome. 1957 gästspelade hon i titelrollen i Glucks Ifigenia på Tauris på Staatsoper i Berlin. Hon hade också stora framgångar på Bolsjoj i Moskva och i Rio de Janeiro.

1971 gav Zadek upp sångkarriären och verkade därefter som uppskattad sånglärare i Wien. Hon blev 1967 professor i Wiener Musikakademie och höll från 1990 masterclasses vid Gardasjön i Italien.Zadek gav år 2001 ut sina memoarer; Die Zeit ist ein sonderbar’ Ding (Böhlau Wien). På skiva finns hon dokumenterad i en komplett inspelning av Don Giovanni mot George London (Philips), i olika opera- och operettvärsnitt (bl.a. Brudköpet, Aida, Fågelhandlaren, i en inspelning av Pizzettis Mordet i katedralen (Deutsche Grammophon), i Mahlers åttonde symfoni under Dmitri Mitropoulos och ett flertal liveupptagningar som Ariadne på Naxos, Sicilianska aftonsången, Aida, La clemenza di Tito (mot Nicolai Gedda i Köln 1955), Ifigenia på Tauris och Beethovens Leonore m.m.

Henry Larsson

CD-rekommendationer:


1 thought on “In memoriam – Hilde Zadek (1917-2019)

Comments are closed.