Idealisk introduktion av Pärt

Arvo Pärt: Stabat Mater

BR Klassik 900335 [1 CD]

6 out of 6 stars

Arvo Pärt är en av vår tids mest profilerade levande tonsättare. Hans musik har många anhängare men det finns också en hel del kritiker av hans musik som anser den händelselös och tråkig. Pärts gärning som tonsättare började dock med en experimentell fas med tolvton som präglades mycket av 1950-talets avantgarde. Lyssnar man på t ex hans första symfoni så möts man av en helt annan typ av musik än den som han komponerat från 1980-talet och framåt. Pärt hade en kreativ kris på 1970-talet och kom sedan att söka nya vägar för sitt skapande med inspiration från gregoriansk sång och polyfon musik. Hans musik, han kallar den tintinnabuli, kännetecknas av melodisk enkelhet, som bygger mycket på den så kallade treklangen och han återknyter på så sätt i sina verk till äldre musik som till exempel den av Palestrina.

På en ny cd från BR Klassik får vi ta del av musik han komponerade efter den konstnärliga krisen. Programmet på cd:n är först upplagt med 5 kortare instrumentala verk där Fratres och Summa tillhör de mest kända och sedan avslutas det med ett knappt halvtimmeslångt Stabat Mater för kör och stråkorkester. Det hela är sympatiskt utformat och trots den olika typen av verk så är detta en timme man kan höra i ett enda svep med stor behållning. Skivan innehåller flera av Pärts mest populära verk och är en mycket fin introduktion för nya lyssnare, men även redan omvända till Pärts senare stil kan ha stor behållning av denna cd, även om man redan har inspelningar av verken i sin skivhylla.

Framförandena från Münchens radioorkester och Bayerska radions kör under ledning av Ivan Repusic är av högsta klass och ljudupptagningen är lika bra som BR Klassik oftast bjuder på.

Björn Sundkvist

image_pdfimage_print