Högklassig Bruckner från München med Blomstedt i toppform

Anton Bruckner: Symfonier nr 1 – 9
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks 
Dirigenter: Lorin Maazel, Mariss Jansons, Bernard Haitink & Herbert Blomstedt
BR Klassik 900716 [9 CD]

5 out of 6 stars

När skivbolag ger ut en box med en tonsättares samtliga symfonier kännetecknas den oftast av att det genomgående är samma dirigent som musicerar. När BR Klassik väljer att ge ut Anton Bruckners (nästan) helt kompletta symfonier så är det visserligen samma orkester vi möter, men vi får samtidigt också höra tolkningar från fyra olika dirigenter. Den här volymen består mest av återutgivning av tidigare material och endast symfoni nr 3, 4 och 9 ges ut för första gången kommersiellt. BR Klassik har tidigare gett ut Bruckners symfonier med Lorin Maazel som dirigent och från den utgåvan har man lånat in symfoni nr 1 och 2.  Den boxen kan rekommenderas som alternativ för den Brucknerfrälste, då man även får symfoni nr ”0”  som inte återfinns här. Inte heller finns den tidiga studiesymfonin med, vilket också är synd eftersom den är värd att lyssna på trots att den inte är rakt i genom förstklassig. I övrigt bidrar chefsdirigenten Mariss Jansons med sina versioner av symfonierna nr. 3, 4, 7 och 8, Bernard Haitink med den femte och sjätte och slutligen Herbert Blomstedt med nr. 9 i den ofullbordade versionen.

Bayerska radions orkester har en fin Brucknertradition och den bevarar Mariss Jansons med förtjänst med gedigna framföranden av nr 3, 4 och 7. Jag tycker dock inte att han riktigt når samma höjder i den åttonde, men den är likväl godkänd. Till det positiva hör att bolaget inte tog med Jansons version av nian som finns separat att skaffa, utan istället valde Herberts Blomstedts tolkning. Blomstedt är som fisken i vattnet i Bruckners musik och han bevisar verkligen att han kan denna symfoni. Det är en både varm och dramatisk tolkning han presenterar, väl sammanhållen och höjdpunkterna sitter fulländat, som t.ex. det avslutande, gripande adagiot. Faktum är att Blomstedts version av nian är boxens höjdpunkt.

Haitink, inte att förglömma, ger oss en storslagen femma, men framför allt en imponerande version av den pastorala sjätte symfonin, den troligtvis minst populära symfonin från Bruckners sena period. Haitink håller ihop den på ett imponerande sätt och denna tolkning borde kunna bidra till att verket blir mer populärt. Lorin Maazels versioner av de två första symfonierna är genomgående fina och även om Maazel kanske inte är det första namn man förknippar med Bruckner så övertygar dessa inspelningar.

Orkesterspelet är genomgående mycket imponerande. Bayerska radion är dessutom en orkester som ofta är bra på skiva; enligt chefsdirigenten Mariss Jansons är orkestern bekväm både med studio- och liveinspelningar så oavsett hur musiken görs klingar resultatet naturligt och spontant. Ljudupptagningen är mycket bra och boxen kan absolut rekommenderas. Att sätta ett samlat betyg är emellertid svårt, men betygen varierar mellan 4 och 6, så det får stanna på 5.

Björn Sundkvist