© Göteborgs Pianofestival

Göteborgs Pianofestival 2020 i digital form

För 11 år sedan startade Helena (Ha-Young) Sul Göteborgs Pianofestival. Efter att ha arbetat fram ett koncept som både uppskattats och växt från år till år, stod festivalen inför en märklig utmaning 2020. Som en del av Göteborgs Kulturkalas var det en naturlig del innevarande veckan i augusti, men när kulturkalaset ställdes in i dessa pandemitider, så stod Helena inför ett svårt dilemma.

Helena; Övervägde du nån gång att ställa in även Pianofestivalen i år?

– Nej, egentligen inte. Jag visste att de finns en önskan att vi genomförde festivalen på något sätt, men vi har hela våren och sommaren förstått att den måste anpassas till rådande omständigheter.

Men, den blir ändå annorlunda än tidigare år?

– Ja, det måste den bli. Vi hade ju internationella pianister inbokade som nu är förhindrade att medverka. Sedan har vi fått dra ner omfattningen. Pianofestivalen pågår i år egentligen bara över helgen 15-16 augusti. Eftersom en begränsad publik kommer att kunna se pianisterna live så måste vi livestreama festivalen från Göteborg Konserthus.

Det betyder att ni använder små lokaler i huset ?

– Ja och nej. Vi använder olika lokaler i konserthuset. Både Viktor Rydbergssalen och Neemerummet är små lokaler med plats för ett dussintal åhörare, men en stor del av programmet går ändå från Stenhammarsalen som tar ett par hundra åhörare.

Kommer ni fylla Stenhammarsalen?

– Nej, vi har en strikt begränsning på 15 besökare, så även om vi kan dra nytta av akustiken och instrumentet i Stenhammarsalen kommer flertalet av våra åhörare ändå sitta hemma framför datorn och lyssna. Men det är ändå en viss känsla att sitta i den stora fina lokalen och spela.

Hur blev det med pianisterna då? Har det varit problem att få dem att ställa upp?

– Nej, egentligen inte. De som fått komma har kommit och jag är så stolt över det program och artister vi presenterar. Vi har på lördagen mästarklasser med exempelvis Daniel Hormazábal; och på söndagen har vi ett riktigt Beethovenmedley med sju pianosonater spelade av sju olika pianister. Vid sidan om detta har vi en föreläsning om de historiska instrumenten som fanns på Beethovens tid, en programpunkt med unga lovande pianister och avslutar hela festivalen med ett kammarmusikprogram.

Så nästa år är det detta koncept som gäller också?

– Nej det hoppas jag verkligen inte. Musik är bättre live och nästa år hoppas jag på att få tillbaks de utländska artisterna igen. Men, nu lär vi oss att sända live, vilket vi kommer ha nytta av framöver.

Lycka till då, Helena.

– Tack, och glöm nu inte att lyssna själv i helgen!

Anders Wikström

Livesändning av årets Göteborgs pianofestival kan ses på www.goteborgspianofestival.com eller via festivalens facebooksida.

image_pdfimage_print