Göteborg Baroque förvandlar Roman

Johan Helmich Roman: Then Svenska Messan
Göteborg Baroque
Dirigent: Magnus Kjellson
Nilento Records NILCD2103 [1 CD]
6 out of 6 stars

Johan Helmich Romans (1694-1758) betydelse för svenskt musikliv under 1700-talet kan knappast överskattas. Som ledare för Kungliga Hovkapellet i Stockholm drog han igång konsertverksamheten i huvudstaden. Han försåg också svenska musiker med svensk musik att spela under sin karriär. Roman är ju mest känd för sin orkester- och instrumentalmusik, inte minst sin stora “hit” – Drottningholmsmusiken – som spelats in många gånger på skiva.

Kanske inte lika känd för musikpubliken är hans sakrala produktion, t.ex. Then Svenska Messan för kör, soloröster och orkester som troligtvis uruppfördes 1752. Romans verk i 13 satser, som han själv blygsamt bara kallade för Kyrie, är också skriven med svensk text från 1695 års psalmbok och kan ses som en protestantisk version av mässan. Att kyrkomusik skulle skrivas på svenska var en fråga som engagerade tonsättaren och som han även argumenterande för i Vetenskapsakademien.

Romans mässa har inte tidigare gjort något särskilt starkt intryck på mig, men i den här ny inspelningen genomgår verket en fullständig metamorfos. Göteborg Baroque använder minimalt med sångare och musiker på inspelningen, men lyckas i stället åstadkomma det maximala i uttrycket. Den reducerade kören och orkestern ger en sådan tydlighet i tolkningen så att vi i minsta detalj kan följa varje nyans och skiftning i musiken. Mässan utspelas mitt framför oss i vårt vardagsrum – inte minst tack vare det lysande ljud från Nilento som bidrar till närvarokänslan.

Och som det svänger om musicerandet dessutom, Romans mässa är full av hopp och liv i upplysningens försonande anda, vilket betonas fullt ut i denna nya inspelning. Det finns något nästan dansant över Then Svenska Messan med en fräschör i både körsången och i solistpartierna.

Musiken är kanske inte särskilt originell för sin tid, men den är definitivt värd att lyssna på ibland, inte minst i ett sådant imponerande framförande som här med fläckfritt orkesterspel och läcker körsång under Magnus Kjellsons ledning. Ett extra plus ska också utdelas till solisterna, inte minst sopranen Anna Jobrant som har den perfekta rösten för barockmusik, ljus, oskuldsfull och klar svingar den sig trosvisst över orkesterns klang. Även alten Amanda Flodin har en vacker och uttrycksfull stämma som också gifter sig fint med både kören och andra solister.

Vill du höra något mer av Roman än den obligatoriska Drottningholmsmusiken, så har du nu chansen. En så mycket bättre inspelning av Romans Then Svenska Messan lär inte dyka upp i överskådlig framtid.

Per Nylén

image_pdfimage_print