Övre raden: Anna Larsson © Anna Thorbjörnsson, AnnLouice Lögdlund © Eva Evertsson, Hillevi Martinpelto © Emelie Kroon, Katarina Karnéus © Mats Bäcker. Undre raden: Michael Weinius © Mats Bäcker, Fredrik Zetterström © Knut Koivisto, Ida Falk Winland © Tilo Stengel, Alice Farnham © Clive Barda/ArenaPa

Galakonsert för 40-åringen

Folkoperan, Stockholm, 25 april 2019

Dirigent: Alice Farnham
Folkoperans orkester
Solister: Katarina Karnéus,  AnnLouice Lögdlund, Hillevi Martinpelto, Michael Weinius, Anna Larsson, Fredrik Zetterström, Ida Falk Winland

Tidskriften OPERA (då med namnet Musikdramatik) grundades hösten 1978. Nu fyller den alltså 40 år vilket firades med en festlig gala på Folkoperan med en lång rad sångare som alla är mottagare av tidningens operapris. Det bjöds dessutom på en överlämning av priset och prispengarna till 2018 års pristagare, Ida Falk Winland.

Kvällen var minst sagt generös och underhållande, även om orkestern skulle ha behövt minst en repetition till. Bland höjdpunkterna plockar jag ut Ida Falk Winlands framförande av Grevinnans aria ur Figaros bröllop, Hillevi Martinpeltos magnifikt glänsande Ritorna vincitor ur Aida, AnnLouice Lögdlunds kraftfullt iskalla In questa reggia ur Turandot och Anna Larssons beräknande Delila i hennes förförelsearia. Katarina Karnéus öppnade dramatiskt fulländat med en virtuos aria ur Händels Julius Caesar, men när Michael Weinius och Fredrik Zetterström sjöng Edsduetten ur Otello slog det gnistor så håret reste sig av skräck. Sångarduon lyckades gestalta hat och hämnd på ett sätt som kändes äkta och det fanns både kraft och volym i framförandet.

Galans konferencier var Maria Dalayman, styrelseordförande i Tidskriften OPERA, och Göran Gademan, dramaturg på Göteborgsoperan. Båda bjöd under kvällens gång på både kompetens och humor, men hade stundtals en tendens att komma från ämnet. Det var ju trots allt Tidskriften OPERA som skulle vara kvällens hyllningsobjekt.

Evabritt Selén

image_pdfimage_print