Foto © Micke Grönberg / Sveriges Radio

Don Giovanni går under i svartvitt bildflöde

Berwaldhallen Play, 13 juni 2020
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni 

 

En svartvit Don Giovanni i coronans tid med lysande sångare och orkester i en iscensättning som gör sig bäst i P2.

”Vi har föreställt oss en värld som liknar den vi befinner oss i just nu. Karaktärerna håller fysisk distans och tillfredsställer sin törst efter närhet och bekräftelse genom teknologin och alla dess skärmar”. Så beskriver tenoren Andrew Staples sin tolkning av Don Giovanni. Staples sjunger rollen som Don Ottavio och regisserar dessutom föreställningen, som vuxit fram i nära samarbete med kostymdesigner Helle Carlsson och scenografen Bengt Gomér.

Den värld ”vi befinner oss i just nu” är en filmisk, svartvit klaustrofobisk mardröm, oroligt grovkornig och med egendomliga kameravinklar som visar en stökig scen där videoskärmar och annan teknisk apparatur trängs med dirigent, orkester och sångare som framför Mozarts Don Giovanni. Allt är instängt – som i en påtvingad karantän eller i en bunker.

Men denna konstnärliga vision faller tyvärr platt. Dels så fungerade inte tekniken vid lördagens liveöverföring från Berwaldhallen – problem som de har haft tidigare – men framförallt blir alla dessa nerviga klipp och egendomliga kameravinklar snart ett tröttsamt självändamål.

Men Mozart och Don Giovanni överlever självklart även detta. Det är en musikaliskt fullödig föreställning och man påminns om att Daniel Harding även är en mycket bra operadirigent.

Denna Don Giovanni är delvis ett resultat av att många internationellt verksamma svenska operasångare just nu är tillgängliga därför att coronapandemin har medfört stängda operahus över hela världen.

Peter Mattei är som väntat mycket bra i titelrollen även om han nu kanske rent sceniskt ser lite överårig ut i sina jeans och kanske inte heller har den vokala svärta som också finns i karaktären. Det har ju istället John Lundgren, som numera mest sjunger Wotan och andra Wagnerroller, och hans Leporello har en självklar tyngd i samspelet med Don Giovanni.

Kvällens främsta insats gjorde Malin Byström som Donna Elvira, en gestaltning med smärtsamt raseri och resignerad sorg. Mitt i det nerviga bildflödet så stannar kameran upp och man får se hennes plågade ansikte – helt i enlighet med musiken.

Donna Anna är en roll som är svår att besätta. Den kräver dramatisk kraft och viss lyrisk lätthet samt en förmåga att övertygande kunna gestalta den opera seria-patetik som denna roll kräver. Den norska sopranen Mari Eriksmoen är tyvärr för lyrisk för denna roll som kanske bättre hade passat för just Malin Byström? Donna Annas veke fästman Don Ottavio sjöngs av Andrew Staples som är en lika lysande Mozart-tenor som han är ytterst tveksam som operaregissör.

Musikkanalen Medici.tv är medproducent till denna produktion som finns tillgänglig på Berwaldhallen Play t.o.m. 11 september 2020 och i P2 – där den gör sig bäst. Lyssna och njut!

Rolf Eriksson

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Berwaldhallen Play, 13 juni 2020
Regi: Andrew Staples

Scenografi & ljusdesign: Bengt Gomér
Kostymdesign: Helle Carlsson
Dirigent: Daniel Harding
Sveriges Radios Symfoniorkester
Sångare ur Radiokören
Don Giovanni: Peter Mattei

Leporello: John Lundgren
Donna Anna: Mari Eriksmoen 
Donna Elvira: Malin Byström 
Don Ottavio: Andrew Staples

image_pdfimage_print